Czerwiec 13 2025 14:34:03
Strona główna Artykuły
 
Nawigacja
Strona główna
Artykuły
Kontakt
Galeria zdjęć
Szukaj
TWB Shopping Cart

Losowa Fotka

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Kama Starachowice musisz się zarejestrować.

Ostatnie artykuły
Papierowa armata
Z dziejów rodzimej w...
Automat śpiewający
Nowy sposób fabrykac...
Mosty wiszące na łań...

Aktualnie online
Gości online: 12

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 3
Najnowszy użytkownik: marko1321

Kalendarz
Ni Po Wt śr Cz Pi So
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Nawigacja
Artykuły » elektrotechnika » Prądnica
Prądnica

Wszystkie prądnice, zarówno przemysłowe jak i samochodowe, służą do wytwarzania prądu elektrycznego. Ze względu na rodzaj wytwarzanego prądu rozróżniamy prądnice prądu stałego i prądnice prądu zmiennego. W samochodach najczęściej używane są prądnice prądu stałego, co umożliwia bezpośrednie ładowanie akumulatora, bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń prostujących. Zadaniem prądnicy jest dostarczanie energii elektrycznej wszystkim urządzeniom samochodu zasilanym prądem elektrycznym podczas pracy silnika.W polu magnetycznym magnesu trwałego (a) obraca się zwój drutu miedzianego (b). Końce zwoju podłączone są do dwóch izolowanych od siebie półpierścieni (c). Nad półpierścieniami, naprzeciw siebie, umieszczone są dwie szczotki (d), z których pobierany jest prąd do zasilania odbiornika elektrycznego (e).Prądnica samochodowa składa się z następujących zasadniczych części: korpusu (kadłuba), biegunów, uzwojenia wzbudzenia, twornika z komutatorem, szczotek, trzymadeł, tarcz zamykających i regulatora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Korpus prądnicy (1) - to cylinder wykonany ze stali o dużej przenikalności magnetycznej. Do wewnętrznej ściany korpusu przymocowane są bieguny (2). Są to rdzenie, które umożliwiają równomierny rozkład pola magnetycznego. Liczba biegunów w prądnicach samochodowych wynosi dwa lub cztery. Na biegunach nawinięte jest uzwojenie wzbudzenia (3), utworzone z wielu zwojów cienkiego izolowanego drutu miedzianego.

Wewnątrz korpusu prądnicy umieszczony jest twornik z komutatorem. Twornik (4) składa się ze stalowego rdzenia i uzwojenia. Rdzeń wykonany jest z cienkich blach izolowanych od siebie i odznaczających się dobrą prze-nikalnością magnetyczną. W rdzeniu twornika wykonane są żłobki (rowki), w których umieszczone jest uzwojenie. Uzwojenie twornika tworzy określona liczba zwojów izolowanego drutu miedzianego. Od liczby zwojów zależy napięcie prądu wzbudzanego w prądnicy.

Z prawej strony twornika znajduje się komutator (5). Komutator wykonany jest z kilku wycinków płytek miedzianych izolowanych między sobą i od wałka twornika. Liczba płytek komutatora odpowiada liczbie żłobków w rdzeniu twornika. Do poszczególnych płytek komutatora podłączone jest uzwojenie twornika. Uzwojenie to łączy się w ten sposób, że do każdej płytki komutatora podłączone są dwa przewody. Jeden przewód jest zakończeniem uzwojenia w żłobku poprzedzającym, a drugi -początkiem uzwojenia w żłobku następnym.

Po komutatorze ślizgają się dwie szczotki (7) grafitowe lub grafitowo-miedziane. Szczotki te są osadzone w trzymadłach (8) i przyciskane do komutatora za pośrednictwem sprężyny. Jedna szczotka połączona jest przewodem miedzianym z korpusem prądnicy, druga zaś z regulatorem prądnicy.

Twornik prądnicy wraz z komutatorem osadzony jest na wałku (6), łożyskowanym w tarczach (10), przykręconych do korpusu prądnicy. Na wałku twornika, po przeciwnej stronie komutatora, znajduje się kółko (11) służące do napędzania prądnicy. Zazwyczaj kółko napędzające prądnicę wyposażone jest w łopatki, które spełniają jednocześnie rolę wentylatora. Strumień powietrza wytwarzany przez wentylator chłodzi wnętrze prądnicy.

Dla zapewnienia prawidłowej współpracy prądnicy z odbiornikami prądu, wyposaża się ją w regulator (9). Regulator prądnicy składa się z regulatora napięcia prądnicy, ogranicznika natężenia prądu i samoczynnego wyłącznika prądu zwrotnego.

Regulator napięcia prądnicy ma za zadanie utrzymywanie stałej znamionowej wartości napięcia, bez względu na prędkość obrotową wału korbowego silnika. W ten sposób chroni on odbiorniki prądu przed przepalaniem, a akumulator - przed nadmiernym ładowaniem, które mogłyby spowodować jego uszkodzenie. W razie wzrostu napięcia prądnicy powyżej znamionowego, regulator napięcia przerywa dopływ energii elektrycznej do uzwojenia wzbudzenia. Słabnie wówczas pole magnetyczne i w uzwojeniu twornika wytwarza się prąd o niższym napięciu. Jeśli z kolei napięcie osiągnie wartość równą napięciu znamionowemu, wówczas regulator napięcia ponownie połączy uzwojenie wzbudzenia z uzwojeniem twornika i wzrośnie natężenie pola magnetycznego w uzwojeniu wzbudzenia.

Ogranicznik natężenia prądu zabezpiecza prądnicę przed zniszczeniem, gdy włączonych jest jednocześnie zbyt dużo odbiorników prądu, czyli wtedy prądnica musiałaby wytwarzać prąd

o dużo wyższym natężeniu w stosunku do swoich możliwości (ze względu na moc). Nastąpiłoby wtedy przeciążenie prądnicy, prowadzące do przegrzania i przepalenia uzwojenia twornika. Temu niekorzystnemu zjawisku zapobiega właśnie ogranicznik natężenia prądu.

Samoczynny wyłącznik prądu zwrotnego służy do łączenia i rozłączania prądnicy z akumulatorem i odbiornikami prądu. Połączenie prądnicy z akumulatorem i odbiornikami prądu następuje w momencie, gdy napięcie prądu wytwarzanego przez prądnicę osiągnie napięcie znamionowe. W razie spadku napięcia prądnicy poniżej napięcia znamionowego następuje odłączenie prądnicy od akumulatora i odbiorników prądu, a tym samym zapobiega się pobieraniu prądu z akumulatora przez prądnicę i rozładowywaniu akumulatora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budowa prądnicy prądu stałego:

1- KORPUS , 2- BIEGUN , 3- UZWOJENIA WZBUDZENIA , 4- TWORNIK , 5- KOMUTATOR , 6- WAŁEK , 7- SZCZOTKA , 8- TRZYMADŁO , 9- REGULATOR , 10- TARCZA , 11- KOŁO NAPĘDZAJĄCE

źródło mt 12/79

Komentarze
#231 | superace88 dnia maj 05 2024 08:23:33
At SuperAce88 Online Casino, you can enjoy a wide range of online games that are of the highest quality and popularity. superace88
#232 | Top Rated Criminal Advocates dnia maj 07 2024 14:41:51
One me be cautious over these things. Of course, he will help you to solve legal problems. Find the Best Criminal Advocates in Chennai in the jurisdiction of Madras High Court. Top Rated Criminal Advocates
#233 | 歐國盃賽&a dnia maj 14 2024 18:59:19
#234 | Family Lawyers in Chennai dnia maj 15 2024 08:29:30
This is with a view to advance conciliation in, and secure quick settlement of, debates identifying with marriage and family affairs and for issues associated therewith. Family Lawyers in Chennai
#235 | CharlieGeogs dnia maj 20 2024 19:08:58
<a href="http://designlight.co.kr/g5/bbs/board.php?bo_table=p29if9mu70&wr_id=119787"> LГҐna 400000 kr </a>
#236 | NashGeogs dnia maj 21 2024 14:02:24
<a href="https://barrettthmq.designi1.com/39999076/si-vous-%C3%A9ternuez-et-toussez-%C3%A0-certaines-p%C3%A9riodes-de-l-ann%C3%A9e-vous-souffrez-peut-%C3%AAtre-d-allergies-saisonni%C3%A8res">visite</a>
#237 | FelixGeogs dnia maj 22 2024 14:39:56
<a href="https://www.koreafurniture.com/bbs/board.php?bo_table=free&wr_id=1300325">trazodone 50mg </a>
#238 | Essential Brown Hoodie dnia maj 23 2024 12:41:51
If you are looking for quality and the latest trends, you have come to the right place. Essential Brown Hoodie
#239 | JadenGeogs dnia maj 24 2024 10:46:46
<a href="https://coltirs.bloggerbags.com/28355534/strattera-without-prescription">hyzaar 200mg</a>
#240 | bclub dnia maj 25 2024 16:46:31
Despite efforts by law enforcement to shut it down, BriansClub continues to operate, adapting to circumvent legal actions. bclub
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


43,745,963 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.