Wszystkie prdnice, zarówno przemysowe jak i samochodowe, su do wytwarzania prdu elektrycznego. Ze wzgldu na rodzaj wytwarzanego prdu rozróniamy prdnice prdu staego i prdnice prdu zmiennego. W samochodach najczciej uywane s prdnice prdu staego, co umoliwia bezporednie adowanie akumulatora, bez koniecznoci stosowania dodatkowych urzdze prostujcych. Zadaniem prdnicy jest dostarczanie energii elektrycznej wszystkim urzdzeniom samochodu zasilanym prdem elektrycznym podczas pracy silnika.W polu magnetycznym magnesu trwaego (a) obraca si zwój drutu miedzianego (b). Koce zwoju podczone s do dwóch izolowanych od siebie pópiercieni (c). Nad pópiercieniami, naprzeciw siebie, umieszczone s dwie szczotki (d), z których pobierany jest prd do zasilania odbiornika elektrycznego (e).Prdnica samochodowa skada si z nastpujcych zasadniczych czci: korpusu (kaduba), biegunów, uzwojenia wzbudzenia, twornika z komutatorem, szczotek, trzymade, tarcz zamykajcych i regulatora.

Korpus prdnicy (1) - to cylinder wykonany ze stali o duej przenikalnoci magnetycznej. Do wewntrznej ciany korpusu przymocowane s bieguny (2). S to rdzenie, które umoliwiaj równomierny rozkad pola magnetycznego. Liczba biegunów w prdnicach samochodowych wynosi dwa lub cztery. Na biegunach nawinite jest uzwojenie wzbudzenia (3), utworzone z wielu zwojów cienkiego izolowanego drutu miedzianego.
Wewntrz korpusu prdnicy umieszczony jest twornik z komutatorem. Twornik (4) skada si ze stalowego rdzenia i uzwojenia. Rdze wykonany jest z cienkich blach izolowanych od siebie i odznaczajcych si dobr prze-nikalnoci magnetyczn. W rdzeniu twornika wykonane s obki (rowki), w których umieszczone jest uzwojenie. Uzwojenie twornika tworzy okrelona liczba zwojów izolowanego drutu miedzianego. Od liczby zwojów zaley napicie prdu wzbudzanego w prdnicy.
Z prawej strony twornika znajduje si komutator (5). Komutator wykonany jest z kilku wycinków pytek miedzianych izolowanych midzy sob i od waka twornika. Liczba pytek komutatora odpowiada liczbie obków w rdzeniu twornika. Do poszczególnych pytek komutatora podczone jest uzwojenie twornika. Uzwojenie to czy si w ten sposób, e do kadej pytki komutatora podczone s dwa przewody. Jeden przewód jest zakoczeniem uzwojenia w obku poprzedzajcym, a drugi -pocztkiem uzwojenia w obku nastpnym.
Po komutatorze lizgaj si dwie szczotki (7) grafitowe lub grafitowo-miedziane. Szczotki te s osadzone w trzymadach (8) i przyciskane do komutatora za porednictwem spryny. Jedna szczotka poczona jest przewodem miedzianym z korpusem prdnicy, druga za z regulatorem prdnicy.
Twornik prdnicy wraz z komutatorem osadzony jest na waku (6), oyskowanym w tarczach (10), przykrconych do korpusu prdnicy. Na waku twornika, po przeciwnej stronie komutatora, znajduje si kóko (11) suce do napdzania prdnicy. Zazwyczaj kóko napdzajce prdnic wyposaone jest w opatki, które speniaj jednoczenie rol wentylatora. Strumie powietrza wytwarzany przez wentylator chodzi wntrze prdnicy.
Dla zapewnienia prawidowej wspópracy prdnicy z odbiornikami prdu, wyposaa si j w regulator (9). Regulator prdnicy skada si z regulatora napicia prdnicy, ogranicznika natenia prdu i samoczynnego wycznika prdu zwrotnego.
Regulator napicia prdnicy ma za zadanie utrzymywanie staej znamionowej wartoci napicia, bez wzgldu na prdko obrotow wau korbowego silnika. W ten sposób chroni on odbiorniki prdu przed przepalaniem, a akumulator - przed nadmiernym adowaniem, które mogyby spowodowa jego uszkodzenie. W razie wzrostu napicia prdnicy powyej znamionowego, regulator napicia przerywa dopyw energii elektrycznej do uzwojenia wzbudzenia. Sabnie wówczas pole magnetyczne i w uzwojeniu twornika wytwarza si prd o niszym napiciu. Jeli z kolei napicie osignie warto równ napiciu znamionowemu, wówczas regulator napicia ponownie poczy uzwojenie wzbudzenia z uzwojeniem twornika i wzronie natenie pola magnetycznego w uzwojeniu wzbudzenia.
Ogranicznik natenia prdu zabezpiecza prdnic przed zniszczeniem, gdy wczonych jest jednoczenie zbyt duo odbiorników prdu, czyli wtedy prdnica musiaaby wytwarza prd
o duo wyszym nateniu w stosunku do swoich moliwoci (ze wzgldu na moc). Nastpioby wtedy przecienie prdnicy, prowadzce do przegrzania i przepalenia uzwojenia twornika. Temu niekorzystnemu zjawisku zapobiega wanie ogranicznik natenia prdu.
Samoczynny wycznik prdu zwrotnego suy do czenia i rozczania prdnicy z akumulatorem i odbiornikami prdu. Poczenie prdnicy z akumulatorem i odbiornikami prdu nastpuje w momencie, gdy napicie prdu wytwarzanego przez prdnic osignie napicie znamionowe. W razie spadku napicia prdnicy poniej napicia znamionowego nastpuje odczenie prdnicy od akumulatora i odbiorników prdu, a tym samym zapobiega si pobieraniu prdu z akumulatora przez prdnic i rozadowywaniu akumulatora.

Budowa prdnicy prdu staego:
1- KORPUS , 2- BIEGUN , 3- UZWOJENIA WZBUDZENIA , 4- TWORNIK , 5- KOMUTATOR , 6- WAEK , 7- SZCZOTKA , 8- TRZYMADO , 9- REGULATOR , 10- TARCZA , 11- KOO NAPDZAJCE
ródo mt 12/79
|