Czerwiec 07 2025 22:30:45
Strona główna Artykuły
 
Nawigacja
Strona główna
Artykuły
Kontakt
Galeria zdjęć
Szukaj
TWB Shopping Cart

Losowa Fotka

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Kama Starachowice musisz się zarejestrować.

Ostatnie artykuły
Papierowa armata
Z dziejów rodzimej w...
Automat śpiewający
Nowy sposób fabrykac...
Mosty wiszące na łań...

Aktualnie online
Gości online: 14

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 3
Najnowszy użytkownik: marko1321

Kalendarz
Ni Po Wt śr Cz Pi So
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Nawigacja
Artykuły » Ciekawostki hist » Sensacja techniczna sprzed 4750 lat
Sensacja techniczna sprzed 4750 lat
PIERWSZA WIELKA BUDOWLA KAMIENNA

24 kilometry na południowy zachód od centrum Kairu, na pustynnym płaskowyżu opodal zachodniego brzegu Nilu, w Sakka-ra, leży starożytne cmentarzysko prawdaw-nej stolicy Egiptu — Memfisu. W miejscu tym grzebano już umarłych w końcu IV tysiąclecia p.n.e., w czasach kiedy pierwsza dynastia faraonów połączyła pod swym berłem w jedno państwo jego odrębne przedtem części — Egipt Dolny i Egipt Górny. W Sakkara znajdują się liczne grobowce — niektóre z nich to prawdziwe dzieła sztuki. Są tam również ruiny świątyń oraz Serapeum, czyli podziemny cmentarz świętych byków — Apisów. Wszystkie te zabytki przyćmiewa jednak wspaniała Piramida Schodkowa, złożona z 6 potężnych stopni, oraz związane z nią budowle pomocnicze.

Images: komplex.jpgPiramidę Schodkową otaczał niegdyś wysoki na ok. 10 m mur kamienny, tworzący prostokąt o wymiarach w przybliżeniu 545 na 277 m. Spośród 14 znajdujących się w nim monumentalnych bram, 13 było pozornych, a tylko jedna prowadziła do wewnątrz, na obszar kultowy. Spora część tego terenu zabudowana była świątyniami, | kolumnadami i innymi ozdobnymi budowlami kultowymi. Przeznaczenia niektórych z nich można się tylko domyślać. Wszystkie one tworzyły tzw. kompleks piramidy będącej miejscem obrzędów związanych z pogrzebem, a następnie kultem pośmiertnym pochowanego w niej władcy.

Piramida schodkowa była grobowcem faraona Dżesera (zwanego też Dżoserem albo Zoserem), pierwszego z władców III dynastii, panującego ok. 2800 r. p.n.e. Stanowiła ona wówczas nie lada nowość, różniąc się swym kształtem, ogromem i jakością budulca od grobowców królów z poprzednich dynastii. Do czasów Dżesera bowiem władców Egiptu grzebano w podziemnych komorach, ponad którymi wznoszono z wysuszonej na słońcu cegły mulo-wej sporych rozmiarów prostopadłościany, o lekko nachylonych (z uwagi na budulec) bocznych ścianach. Archeologowie nazywają owe grobowce „mastabami" z powodu ich wielkiego podobieństwa do często spotykanych na wsi egipskiej ceglanych przy-murków o tej właśnie nazwie, stawianych na zewnątrz domów. Oczywiście pod każdą mastabą-grobowcem znajdowały się, obok komory grobowej, również inne pomieszczenia wypełnione rytualnymi przedmiotami oraz wszelkiego rodzaju skarbami stanowiącymi wyposażenie pośmiertne władcy.

Faraon Dżeser zlecił zbudowanie swojego grobowca w Sakkara swemu niezwykle utalentowanemu ulubieńcowi — Imhotepo-wi.Images: posarzek.jpg Jest to pierwszy w dziejach inżynier znany nam z imienia. Imhotep był wedle starożytnej tradycji, człowiekiem wszechstronnie uzdolnionym. Byl mędrcem i doradcą króla w ważnych sprawach państwowych, a nawet czarodziejem, piastował wiele najwyższych urzędów, był wielkim kapłanem w Heliopolis, nade wszystko zaś zasłynął jako nadzwyczaj biegły lekarz. Byl czczony po śmierci jako cudotwórca-uzdrowiciel, a na całym obszarze Egiptu znajdowały się jego świątynie, do których tłumnie ściągali zewsząd chorzy w nadziei na uzdrowienie. Grecy utożsamiali go następnie ze swym bogiem medycyny Asklepiosem.

Nie wiemy oczywiście, w jakim stopniu legenda o Imhotepie odpowiada rzeczywistości. Jednego tylko możemy być pewni, a mianowicie tego, iż tradycja nie przesadziła, jeśli chodzi o jego talent architektoniczny. Z tego, co się zachowało do dziś z kompleksu grobowego Dżesera w Sak-kara, widać, że Piramida Schodkowa oraz jej budowle pomocnicze stanowiły niegdyś znakomicie skomponowaną imponującą całość. Wszystkie je zbudowano z pięknego, białego wapienia. Jest to pierwszy w dziejach budownictwa przykład użycia kamie-nia na tak wielką skalę. Przedtem stosowano go wprawdzie, ale rzadko i bardzo oszczędnie. Piramida Schodkowa oraz kompleks otaczających ją budowli w całości wymurowane z wapienia, musiały stanowić wówczas sensację nie lada jako pionierska nowość. Nic więc dziwnego, że starożytna tradycja przypisuje Imhotepowi również obok innych zasług, wynalezienie murarstwa z kamienia.

Images: przekroj.jpgBudowę grobowca Dżesera rozpoczęto od wydrążenia podziemi  wykuto w skalnym podłożu głęboki na 28 m szyb o przekroju kwadratowym 7 \ 7 m. Na dnie tego szybu zbudowano z granitowych bloków komorę grobową, do której prowadziło wejście przez otwór w sklepieniu. Po złożeniu faraona do grobu, otwór ten przykryto blokiem granitowym ważącym ponad 3 tony. Wokół komory grobowej wydrążono cztery korytarze oraz długi na przeszło 20 m chodnik wiodący w kierunku północnym. Złożono tam pośmiertne wyposażenie władcy.Nad podziemiami Imhotep wzniósł początkowo grobowiec w kształcie mastaby wysokiej na 8 m, o planie kwadratowym 63x63 m. Od mastab poprzednich faraonów różniła się ona tylko budulcem — zamiast z cegły mułowej wykonano ją z wapiennych bloków. Następnie budowniczy powiększył ją i nadał jej kształt prostokąta

0. wymiarach ok. 75 x 66 m — przykrywając nią również wyloty 11 szybów wiodących do komór grobowych najbliższej rodziny faraona. Na tej mastabie ustawił Imhotep trzy coraz mniejsze tworząc w ten sposób schodkowy grobowiec nowego typu. Nadal jednak niezadowolony ze swego dzieła architekt powiększył je znacznie w planie

1. dodał jeszcze dwa stopnie-mastaby. Ostatecznie grobowiec przybrał kształt piramidy złożonej z sześciu stopni, wysokiej na około 60 m. Podstawa jej jest prostokątem o wymiarach 140 na 118 m.

Images: piramida schodkowa.jpgTak powstała pierwsza piramida, a zarazem pierwsza wielka budowla wzniesiona z kamienia. Nie wiadomo, w jaki sposób i dlaczego dokonało się przejście od piramidy schodkowej do piramidy właściwej mającej kształt ostrosłupa. Prawdopodobnie, któryś z następnych nowatorów postanowił zapełnić przestrzenie pomiędzy stopniami. Nie wiadomo zresztą również, czy zmiany kształtu królewskich grobowców nie były związane ze zwycięstwem jakiegoś kultu religijnego nad innym wcześniejszym. Takim ogniwem pośrednim wydaje się piramida w Medum, należąca zapewne do jednego z następców Dżesera, faraona Huni — początkowo była ona ośmiostopniową piramidą schodkową, a ostateczna jej postać miała kształt ostrosłupa wysokości 92 m o kwadratowej podstawie 144x144 m. Panowanie następnej, IV dynastii, to okres budowy największych i najwspanialszych piramid, z których najsłynniejsze wzniesiono w Giza opodal dzisiejszego Kairu. Wszystkie te ogromne budowle wykonane zostały niezwykle prostymi środkami.Zarówno wyłamywanie i obróbka kamiennych bloków, jak ich transport, zwłaszcza pionowy, stanowiły wówczas niezwykle żmudne zadania. Kamienne elementy wciągano, aby umieścić je na odpowiednim miejscu w konstrukcji, po rampach ziemnych, które pod koniec budowy pokrywały niemal całą piramidę. Wiemy o tym na podstawie badań nie dokończonych przez starożytnych Egipcjan obiektów tego rodzaju. Budowniczowie piramid nie mieli jeszcze do dyspozycji żurawi ani innych „machin" do podnoszenia kamieni, wbrew temu, co przypuszczali niektórzy dużo późniejsi autorzy klasyczni, np. grecki historyk z V w. p.n.e. — Herodot. Niełatwe problemy inżynierskie związane z budową piramid (które nawet jeszcze dziś sprawiałyby sporo kłopotu) zostały rozwiązane przez ich twórców przede wszystkim dzięki znakomitej organizacji pracy i zaopatrzenia.

Mgr inż. Bolesław Orłowski

Źródło młody technik 7/1971
dodał Kama
Images: favicon.gif.ico



Komentarze
#31361 | DannyJex dnia styczeń 13 2025 21:10:30
A year ago today, things went from bad to worse for Boeing
kra28 cc

At 5 p.m. PT on January 5, 2024, Boeing seemed like a company on the upswing. It didn’t last. Minutes later, a near-tragedy set off a full year of problems.

As Alaska Airlines flight 1282 climbed to 16,000 feet in its departure from Portland, Oregon, a door plug blew out near the rear of the plane, leaving a gaping hole in the fuselage. Phones and clothing were ripped away from passengers and sent hurtling into the night sky. Oxygen masks dropped, and the rush of air twisted seats next to the hole toward the opening.
https://kra26c.cc
Џлощадка кракен
Fortunately, those were among the few empty seats on the flight, and the crew got the plane on the ground without any serious injuries. The incident could have been far worse — even a fatal crash.

Not much has gone right for Boeing ever since. The company has had one misstep after another, ranging from embarrassing to horrifying. And many of the problems are poised to extend into 2025 and perhaps beyond.

The problems were capped by another Boeing crash in South Korea that killed 179 people on December 29 in what was in the year’s worst aviation disaster. The cause of the crash of a 15-year old Boeing jet flown by Korean discount carrier Jeju Air is still under investigation, and it is quite possible that Boeing will not be found liable for anything that led to the tragedy.
But unlike the Jeju crash, most of the problems of the last 12 months have clearly been Boeing’s fault.

And 2024 was the sixth straight year of serious problems for the once proud, now embattled company, starting with the 20-month grounding of its best selling plane, the 737 Max, following two fatal crashes in late 2018 and early 2019, which killed 346 people.

Still the outlook for 2024 right before the Alaska Air incident had been somewhat promising. The company had just achieved the best sales month in its history in December 2023, capping its strongest sales year since 2018.

It was believed to be on the verge of getting Federal Aviation Administration approval for two new models, the 737 Max 7 and Max 10, with airline customers eager to take delivery. Approvals and deliveries of its next generation widebody, the 777X, were believed to be close behind. Its production rate had been climbing and there were hopes that it could be on the verge of returning to profitability for the first time since 2018.
#31362 | JeromeRer dnia styczeń 13 2025 21:27:24
The survivors of recent crashes were sitting at the back of the plane. What does that tell us about airplane safety?
kraken ссылка

Look at the photos of the two fatal air crashes of the last two weeks, and amid the horror and the anguish, one thought might come to mind for frequent flyers.

The old frequent-flyer adage is that sitting at the back of the plane is a safer place to be than at the front — and the wreckage of both Azerbaijan Airlines flight 8243 and Jeju Air flight 2216 seem to bear that out.
https://kra26c.cc
kraken зеркало
The 29 survivors of the Azeri crash were all sitting at the back of the plane, which split into two, leaving the rear half largely intact. The sole survivors of the South Korean crash, meanwhile, were the two flight attendants in their jumpseats in the very tail of the plane.

So is that old adage — and the dark humor jokes about first and business class seats being good until there’s a problem with the plane — right after all?

In 2015, TIME Magazine reporters wrote that they had combed through the records of all US plane crashes with both fatalities and survivors from 1985 to 2000, and found in a meta-analysis that seats in the back third of the aircraft had a 32% fatality rate overall, compared with 38% in the front third and 39% in the middle third.

Even better, they found, were middle seats in that back third of the cabin, with a 28% fatality rate. The “worst” seats were aisles in the middle third of the aircraft, with a 44% fatality rate.
But does that still hold true in 2024?

According to aviation safety experts, it’s an old wives’ tale.

“There isn’t any data that shows a correlation of seating to survivability,” says Hassan Shahidi, president of the Flight Safety Foundation. “Every accident is different.”

“If we’re talking about a fatal crash, then there is almost no difference where one sits,” says Cheng-Lung Wu, associate professor at the School of Aviation of the University of New South Wales, Sydney.

Ed Galea, professor of fire safety engineering at London’s University of Greenwich, who has conducted landmark studies on plane crash evacuations, warns, “There is no magic safest seat.”
#31363 | Davidhoink dnia styczeń 14 2025 00:19:00
https://sweetbonanza25.com/# sweet bonanza slot
#31364 | WinpotCasino dnia styczeń 14 2025 00:21:05
winpot.directorio-de-casinos-mx.com

Download client casino winpot - win today!
<a href=https://winpot.directorio-de-casinos-mx.com>www.winpot.directorio-de-casinos-mx.com</a>
#31365 | Floydchupt dnia styczeń 14 2025 00:21:16
A year ago today, things went from bad to worse for Boeing
kraken shop

At 5 p.m. PT on January 5, 2024, Boeing seemed like a company on the upswing. It didn’t last. Minutes later, a near-tragedy set off a full year of problems.

As Alaska Airlines flight 1282 climbed to 16,000 feet in its departure from Portland, Oregon, a door plug blew out near the rear of the plane, leaving a gaping hole in the fuselage. Phones and clothing were ripped away from passengers and sent hurtling into the night sky. Oxygen masks dropped, and the rush of air twisted seats next to the hole toward the opening.
https://kra26c.cc
кракен
Fortunately, those were among the few empty seats on the flight, and the crew got the plane on the ground without any serious injuries. The incident could have been far worse — even a fatal crash.

Not much has gone right for Boeing ever since. The company has had one misstep after another, ranging from embarrassing to horrifying. And many of the problems are poised to extend into 2025 and perhaps beyond.

The problems were capped by another Boeing crash in South Korea that killed 179 people on December 29 in what was in the year’s worst aviation disaster. The cause of the crash of a 15-year old Boeing jet flown by Korean discount carrier Jeju Air is still under investigation, and it is quite possible that Boeing will not be found liable for anything that led to the tragedy.
But unlike the Jeju crash, most of the problems of the last 12 months have clearly been Boeing’s fault.

And 2024 was the sixth straight year of serious problems for the once proud, now embattled company, starting with the 20-month grounding of its best selling plane, the 737 Max, following two fatal crashes in late 2018 and early 2019, which killed 346 people.

Still the outlook for 2024 right before the Alaska Air incident had been somewhat promising. The company had just achieved the best sales month in its history in December 2023, capping its strongest sales year since 2018.

It was believed to be on the verge of getting Federal Aviation Administration approval for two new models, the 737 Max 7 and Max 10, with airline customers eager to take delivery. Approvals and deliveries of its next generation widebody, the 777X, were believed to be close behind. Its production rate had been climbing and there were hopes that it could be on the verge of returning to profitability for the first time since 2018.
#31366 | WinpotCasino dnia styczeń 14 2025 00:22:22
https://www.winpot.directorio-de-casinos-mx.com

Upload application casino winpot - win right now!
<a href=https://winpot.directorio-de-casinos-mx.com>winpot.directorio-de-casinos-mx.com</a>
#31367 | john dnia styczeń 14 2025 10:22:11
<p><a href="https://ecosystemreserch.or.kr/" target="_blank">&#52828;&#54872;&#44221;&#50640;&#45320;&#51648;</a>&#45716; &#51648;&#44396;&#47484; &#49332;&#47532;&#45716; &#51473;&#50836;&#54620; &#49440;&#53469;&#51077;&#45768;&#45796;. <a href="https://kwwf.or.kr" target="_blank">&#50668;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#44284; <a href="https://mensrights.or.kr/" target="_blank">&#45224;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#51008; &#54217;&#46321;&#54616;&#44256; &#51312;&#54868;&#47196;&#50868; &#49324;&#54924;&#51032; &#44592;&#48152;&#51060; &#46121;&#45768;&#45796;. <a href="https://bluetv1.com/" target="_blank">&#48660;&#47336;&#54000;&#48708;</a>&#45716; <a href="https://bluetv2.com/" target="_blank">&#44256;&#54868;&#51656; &#47924;&#47308; &#49828;&#54252;&#52768;</a> &#44221;&#44592; &#51473;&#44228;&#47484; &#51228;&#44277;&#54616;&#47728;, &#45572;&#44396;&#45208; &#49789;&#44172; <a href="https://bluetv3.com/" target="_blank">&#49828;&#54252;&#52768; &#44221;&#44592;</a>&#47484; &#51600;&#44600; &#49688; &#51080;&#45716; &#54872;&#44221;&#51012; &#47564;&#46317;&#45768;&#45796;.</p>
#31368 | strawberry cough strain dnia styczeń 14 2025 10:36:27
https://herbapproach.com/product/strawberry-cough/
Highly appreciate you for covering the best info in this blog. Great job!
#31369 | john dnia styczeń 14 2025 11:45:09
<p><a href="https://ecosystemreserch.or.kr/" target="_blank">&#52828;&#54872;&#44221;&#50640;&#45320;&#51648;</a>&#45716; &#51648;&#44396;&#47484; &#49332;&#47532;&#45716; &#51473;&#50836;&#54620; &#49440;&#53469;&#51077;&#45768;&#45796;. <a href="https://kwwf.or.kr" target="_blank">&#50668;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#44284; <a href="https://mensrights.or.kr/" target="_blank">&#45224;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#51008; &#54217;&#46321;&#54616;&#44256; &#51312;&#54868;&#47196;&#50868; &#49324;&#54924;&#51032; &#44592;&#48152;&#51060; &#46121;&#45768;&#45796;. <a href="https://bluetv1.com/" target="_blank">&#48660;&#47336;&#54000;&#48708;</a>&#45716; <a href="https://bluetv2.com/" target="_blank">&#44256;&#54868;&#51656; &#47924;&#47308; &#49828;&#54252;&#52768;</a> &#44221;&#44592; &#51473;&#44228;&#47484; &#51228;&#44277;&#54616;&#47728;, &#45572;&#44396;&#45208; &#49789;&#44172; <a href="https://bluetv3.com/" target="_blank">&#49828;&#54252;&#52768; &#44221;&#44592;</a>&#47484; &#51600;&#44600; &#49688; &#51080;&#45716; &#54872;&#44221;&#51012; &#47564;&#46317;&#45768;&#45796;.</p>
#31370 | john dnia styczeń 14 2025 12:20:52
<p><a href="https://ecosystemreserch.or.kr/" target="_blank">&#52828;&#54872;&#44221;&#50640;&#45320;&#51648;</a>&#45716; &#51648;&#44396;&#47484; &#49332;&#47532;&#45716; &#51473;&#50836;&#54620; &#49440;&#53469;&#51077;&#45768;&#45796;. <a href="https://kwwf.or.kr" target="_blank">&#50668;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#44284; <a href="https://mensrights.or.kr/" target="_blank">&#45224;&#49457;&#51064;&#44428;</a>&#51008; &#54217;&#46321;&#54616;&#44256; &#51312;&#54868;&#47196;&#50868; &#49324;&#54924;&#51032; &#44592;&#48152;&#51060; &#46121;&#45768;&#45796;. <a href="https://bluetv1.com/" target="_blank">&#48660;&#47336;&#54000;&#48708;</a>&#45716; <a href="https://bluetv2.com/" target="_blank">&#44256;&#54868;&#51656; &#47924;&#47308; &#49828;&#54252;&#52768;</a> &#44221;&#44592; &#51473;&#44228;&#47484; &#51228;&#44277;&#54616;&#47728;, &#45572;&#44396;&#45208; &#49789;&#44172; <a href="https://bluetv3.com/" target="_blank">&#49828;&#54252;&#52768; &#44221;&#44592;</a>&#47484; &#51600;&#44600; &#49688; &#51080;&#45716; &#54872;&#44221;&#51012; &#47564;&#46317;&#45768;&#45796;.</p>
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


43,620,458 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.