Czerwiec 09 2025 00:24:16
Strona główna Artykuły
 
Nawigacja
Strona główna
Artykuły
Kontakt
Galeria zdjęć
Szukaj
TWB Shopping Cart

Losowa Fotka

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Kama Starachowice musisz się zarejestrować.

Ostatnie artykuły
Papierowa armata
Z dziejów rodzimej w...
Automat śpiewający
Nowy sposób fabrykac...
Mosty wiszące na łań...

Aktualnie online
Gości online: 10

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 3
Najnowszy użytkownik: marko1321

Kalendarz
Ni Po Wt śr Cz Pi So
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Nawigacja
Artykuły » Ciekawostki hist » Starem przez Saharę
Starem przez Saharę
articles: star66polmotuz9.jpg1080 kilometrów we wnętrzu Sahary. Przystajemy na parę godzin. Sionce
prawie w zenicie. Wysoki samochód pozwala na wpełznięcie w jego cień,
który kojarzy się z Modem — nasze cienie mają 46°C!...
Aby usprawiedliwić tytuł i przedstawić swój własny stosunek do samochodu,
muszę poprzedzić tę relację krótkim wyjaśnieniem. Jestem wewnętrznie
przekonany, że samochód to istota żywa, zmienna, potrafi się „ułożyć do
ręki" i pozwala kierowcy kształtować swój charakter, nabiera bowiem cech
wynikających z indywidualnego stylu jazdy użytkownika. Tym samym owo miłe,
bardzo popularne, ogólnie dostępne, niespecjalistyczne narzędzie zyskuje
coś wspólnego z człowiekiem.
Interesuje mnie funkcjonalność zespołów określana za pomocą reakcji
kierowcy na bodźce zewnętrzne występujące w czasie ruchu pojazdu. Badania
tych reakcji są przydatne zarówno do projektowania informacji
sygnalizacyjnej, jak również do takich rozwiązań konstrukcyjnych i takiego
kształtu oraz usytuowania urządzeń, które optymalnie ułatwiłyby obsługę,
narzuciły podświadomości prawidłowe nawyki, umożliwiły ich szybkie
zapamiętanie i utrwalenie, a wszystko to przy uwzględnieniu ludzkich
zdolności ruchowych i możliwości orientacyjnych.
Granica między człowiekiem i jego ulubioną maszyną staje się jeszcze
bardziej elastyczna ze względu na wzajemne interesy; samochód wygodnie
przenosi pasażera z miejsca na miejsce, człowiek z kolei dba o samochód.
Samochód, który przejął funkcję pięknych zwierząt — koni, wielbłądów,
słoni — dziedziczy również w pewnym stopniu ludzkie przywiązanie, na które
zasługuje swoją sprawnością i posłuszeństwem, logiką formy i bogactwem
wrażeń, jakich gotów jest dostarczyć.
Romantyczne spojrzenie na samochód nie przeszkadza w dokładnej znajomości
wszelkich możliwych tajemnic silnika. Zainteresowanie nimi wypływa i z
wrodzonej ludzkiej ciekawości, i z przekonania o konieczności
upraszczania, usprawniania mechanizmu..articles: star66x.jpg Na przykładzie badania zabytków
kultury materialnej z różnych okresów dziejów ludzkich widzimy, że
wynalazki dokonane przez człowieka od pradziejów imponują swoją logiką. W
technice niewzruszona pozostała prastara zasada szukania rozwiązań
najprostszych i ciągle istnieje możliwość odkryć przypadkowych, będących
wynikiem uważnej obserwacji.
Jestem zwolennikiem koegzystencji między maszyną a człowiekiem, mylnie
niekiedy sobie przeciwstawianych.
Na pustyni życie ma jeden wymiar: trzeba o wszystkim decydować samemu i
brać odpowiedzialność za każdą decyzję, a STAR 66 jest samochodem
seryjnym, nie przystosowanym specjalnie do przejazdu przez Saharę; ma
natomiast za sobą trasy w Azji. W zakładach FSC odradzano zabierania w
nową podróż tego samego samochodu, którym w ubiegłym roku przejechałem do
Afganistanu. Sprawiał wiele kłopotu przez nadmierną eksploatację — norma
producenta na obciążenie dopuszcza w terenie 2,5 tony, a był załadowany 6
tonami i do tego dochodziła przyczepa 1,5 tony. Ale właśnie dzięki tym
kłopotom poznałem dokładniej samochód i na tym zbudowałem zaufanie.
Powinniśmy wygrać.
Niełatwo zadowolić czytelnika wymagającego barwnych wydarzeń i przygód, i
to przede wszystkim przygód człowieka oddzielonego od maszyny. A tymczasem
widzę tylko pustynię z jej bezkresnym horyzontem, od której odgradza mnie
kabina samochodu. Czas jest nieubłagany, przesuwa mnie wraz z pojazdem po
bezkresnym, gorącym, suchym oceanie, myśl rwie się, jest upał. Namoczony
dla ochłody ręcznik wydaje zapach spalonego żelazkiem płótna.
Nieskończoność piasku... Maszyna jest dziełem myśli i rąk ludzi... Dzięki
maszynie człowiek staje się mniej zależny od przyrody... Maszyna ochrania
mu życie...
Monotonny, pewny i silny dźwięk pracy silnika uspokaja, słyszę szmer
przesypywanego kołami piasku. Upał, gorący, suchy żar i nieogarnięty
spokój — cisza, której nie potrafi zakłócić praca pojazdu. Wychylam się z
kabiny, patrzę na koła. Wszystko dobrze, ale ślad pozostawiony na piasku
przypomina mi to, co pozostało za nami. Stopniowo zapominam, gdzie jestem,
już nie czuję upału, oczy automatycznie wyszukują przed pojazdem
najdogodniejszych możliwości przejazdu pomiędzy barchanami. Silna i
budząca zaufanie maszyna daje możność wracać po własnych śladach, pozwala
na zapadnięcie w myślowy trans. Wywołane obrazy pojawiają się na tle
bezkresu tak niepojętego, że przestaje on być realnym tłem. Przed oczami
przesuwają się prawie realne obrazy ludzi, miast, myśl błądzi wokół
rozmów, minionych sytuacji, pozostawionych daleko bliskich.
Nagle czuję zapach benzyny! Dlaczego? Otaczający świat przybiera
natychmiast rzeczywiste kształty. Czy to silnik? Nie, pracuje miarowo,
spokojnie. Więc co? To nie stąd, nie z kabiny. Szukam zapachu w powietrzu,
nie powinienem się zatrzymywać, podczas ruchu wiatr rozprasza opar
benzyny, oddala możliwość pożaru. Samochód pracuje na odpowiednim
przełożeniu, zatrzymanie się spowoduje utratę stałej szybkości, którą
pojazd mozolnie zdobył, trzeba wtedy zaczynać od nowa. Węszę nadal za
zapachem i jest! To z tyłu. Wołam: „Arpad, sprawdź beczki, może któraś
leje!"... Tak, to przepuszcza! korek!
Powraca świat wyobraźni. Ślad pozostawiony na piasku zmusza do powrotów.
Jest to ucieczka, która pomaga trwać: wyjazdy, dom, Mongolia, pustynia
Gobi, to było... Zaraz, kiedy to było? 64 rok czy... Nie, to przecież
1963, 64, 65. Tak, ale wtedy było twardo, mało piasku. „Piasek" - — to
słowo powoduje momentalny powrót na trasę, nasłuchuję, wszystko dobrze —
skrzynia biegów, silnik, wały pędne, czysty ton pracy. „A widzisz,
wszystko dobrze" — myślę z sympatią o STARZE. Właściwie czasem rozmawiam z
nim i jest to dialog w języku ojczystym, bowiem trzej jadący ze mną
koledzy są Węgrami i wspólnie porozumiewamy się w języku niemieckim.
Cisza na biwaku. Dziś wyjątkowo bezwietrznie. Leżę na piasku. Nade mną
bliska a jednocześnie nieogarnięta kopuła nieba z miliardami iskier. Czuję
zapach rozgrzanego oleju i żelaza, samochód stygnie obok. Nagle niepokój
o  to, czy rano zastartuje jak zwykle, od razu i bezbłędnie, czy wszystko
będzie dobrze. Jeszcze raz kontroluję w pamięci czynności, jakie wykonałem
po zatrzymaniu się na biwak. Nie mogę zasnąć: myślę o tym, że nie mam
radionadajnika. Przypominam sobie pierwsze godziny, gdy wjeżdżałem  w
piaski.  Myślałem: „może zawrócić?"   - ale nie mogłem się  zdobyć  na
zatoczenie  kręgu,  coś pchało mnie do przodu, za wszelką cenę do przodu.
Pierwszy dzień — jeszcze można wrócić, jeszcze czułem się bezpieczny, że
jestem tylko o jeden dzień jazdy od ludzi. Drugi... trzeci... czwarty
dzień, dalsze... i tak nabieram zaufania do maszyny. Aż przyszedł dzień, w
którym nie było odwrotu — to połowa trasy, teraz tylko naprzód. Wydawało
się, że najgorsze jest za mną. Gdybym wiedział pierwszego dnia, jak będzie
dalej, może zawróciłbym. Po co to robię?... — zastanawiam się, myślę, że
przyjemnie jest decydować o sobie, żyć bez zawiści
i zazdrości,  bez tego wszystkiego, co czyni życie walką bez sensu. Tutaj
mam ten jeden wymiar: muszę osiągnąć cel i tylko ja decyduję, w jaki
sposób to zrobić, decyduje też świadomość, dla kogo to robię.
Wielka atramentowa cisza. Usypiam.
Wstaję na godzinę przed wschodem słońca, budzę Węgrów, towarzyszy wyprawy.
Śniadanie. Sprawdzam benzynę, zabrałem na ten odcinek Sahary 1300 litrów,
wydaje się z obliczeń dotychczasowych, że to powinno wystarczyć. Rezerwę
mam tylko na 320 km, o tyle wolno się pomylić zmierzając do miejsca, gdzie
są ludzie i benzyna. Pytam Denesza, który zajmuje się wydzielaniem wody,
ile mamy rezerwy. Zabraliśmy 270 litrów, na więcej nie było miejsca. Ale
wszystko na razie dobrze.
Biwak na 1080 kilometrze we wnętrzu Sahary. Przystajemy na parę godzin,
słońce prawie w zenicie, nasze postacie rzucają cienie ledwie zakrywające
nasze stopy. Wysoki samochód umożliwia wpełzniecie w jego cień, który
zawsze kojarzy się z chłodem. Nasz cień ma 46°C! Leżąc wtykam termometr w
oślepiającą plamę piasku, sięgającą aż gdzieś ku horyzontowi. Czuję upał
na wyciągniętej z cienia ręce i tym
bardziej chłodniejszy jest nasz cień. Termometr wyjęty z piasku wskazuje
64°C. Cisza. Są to najgorętsze godziny dnia: 10. do 17. Można by jechać,
ale to zbyt ryzykowne narażanie odporności ludzi i maszyny. Zapadamy w
nerwowy półsen. Przeszkadza oślepiające światło, nie pomaga dodatkowe
zasłanianie oczu, blask przewierca całe ciało. Cisza zabijająca
natychmiast każdy dźwięk. Patrzę na zegarek: zatrzymaliśmy się dopiero 20
minut temu! Trzeba coś robić. Schodząc z samochodu, pozdejmowaliśmy
wszystko, co nam będzie potrzebne do obiadu, do popołudnia nie musimy
wychodzić z cienia. Powoli, tak aby to nam zabrało jak najwięcej czasu,
dzielimy zawartość puszek, podajemy sobie menażki, łyżki, wodę. Nasz obiad
składa się z suhara z piaskiem, a ściślej — piasku z rozmoczonym sucharem,
piasku z zielonym groszkiem, piasku z sardynkami, piasku z wodą, piasku z
dżemem, piasku z rodzynkami, piasku z daktylami i na deser — piasku
wdychanego z dymem papierosa. Stale obawiam się pożaru, to chyba
najgroźniejsze, co mogłoby się wydarzyć: wszystko zeschnięte na pieprz, a
do tego jeszcze parę setek litrów parującej benzyny... Lepiej o tym nie
myśleć.articles: star66-63.jpg
Coś czarnego przemyka parę metrów od nas, raz, drugi. Nie mam pojęcia, co
to takiego. Wychylani ostrożnie głowę, nic nie widzę. Kręcę głową na
wszystkie strony i nagle — mignął ptak! Przyglądam się i rozpoznaję
charakterystyczną sylwetkę jaskółki: krąży nad nami. Staram się jej nie
płoszyć, powoli nalewam do puszki wodę i, czołgając się, wolno przesuwam
puszkę o parę metrów od samodiodu. Po kilku niskich okrążeniach jaskółka
siada i pije. Musiało jej dobrze dopiec. Może kiedyś miała swoje gniazdo
pod okapem stajni w kraju? Stąd, gdzie obecnie się znajdujemy, jest 680
kilometrów w prostej linii do wybrzeża Morza Śródziemnego, do najbliższej
studni w Um Al Araneb — 123 kilometry.
Wiatr, zamiast chłodzić, parzy. Monotonna, bez zakłóceń praca silnika
pozwala uciec od rzeczywistości. Jest to wypoczynek zbudowany na zaufaniu
do maszyny.-Z sympatią wspominam fabrykę, kadrę techniczną, dyrektorów,
robotników, przywołuję pojedyncze postacie, wracają ich oczy patrzące z
sympatią, niedowierzaniem i troską. Gdyby teraz wiedzieli, że wszystko
jest dobrze! Wiem, że muszę dojechać i musi wrócić do nich ten samochód.
Gdy wyjeżdżałem w pustynię, łączny ciężar samochodu wynosił 11 ton, teraz
ubywa paliwa, wody i żywności, jest coraz lżej. Tak, pustynia Gobi to był
przedsmak tego, co jest tutaj. Potem, w 1966 r., tym samym samochodem:
Turcja z cudną wodą Morza Czarnego, Ararat, Irak, Iran — Wielka Słona
Pustynia, Jordania — Morze Martwe z fenomenalną kąpielą, Bagdad — egzotyka
wschodu, oazy, Jerozolima, Babilon, Jerycho, cedry libańskie, Syria — Crac
de Chewalier i urocze góry Afganistanu — Hindukusz. Szlachetni, prymitywni
i serdeczni Nafarowie — ludzie gór, a potem lodowce, wieczne śniegi i
wędrówka po skalnych szlakach. To przypomina mi kolegę, który pozostał tam
na zawsze, pozostał w wiecznym majestacie siedmioty-sięcznego szczytu.
Zaczynam odczuwać upał, błyskawicznie przeskakuję myślą z chłodu lodowców
w żar wielkiej, piaszczystej patelni.
Kontroluję przyrządy: woda 80°C — dobrze, olej — dobrze, ale jednak coś
się dzieje. Sprawdzam kolegów, widzę szare mimo opalenizny twarze —
napięcie. Muszę wyglądać tak samo. Patrzę na zegar, szybka kalkulacja i
dochodzę do wniosku, że dla zapewnienia bezpieczeństwa, ze względu na
rezerwy wody do picia, powinniśmy jeszcze jechać około 40 minut. Teraz już
nie można marzyć, to ostatnie minuty przed nasileniem upału, gdy słońce
stoi w zenicie. Ostrożne zmiany obrotów silnika; czuję się tak, jakbym
pracował tak jak on. Muszę mu pomagać, wybieram jak najmniej grząską
trasę, kluczę więc... Kompas, ale kompas skacze, muszę pamiętać, gdzie
było rano słońce, przypominam sobie jego wędrówkę po niebie. Obserwuję
mikroskopijny cień samochodu na piasku. Tak, tamte lekkie wzniesienia
powinny być bardziej na prawo. Jeszcze parę kilometrów i stajemy na biwak.
Przed sobą mam lekki spadek, będziemy mogli wcześniej wyruszyć, zjazd
ułatwi rozpędzenie samochodu po grząskim piasku.
Każdy z nas wyszukuje sobie kawałek cienia pod naszym domem na kołach.
Pijemy wodę — ma 39°C, jest niesmacznie ciepła, ale ma w sobie jakieś
resztki cech napoju. Zaczynam obserwować różne elementy samochodu, jestem
pewien, że nic się nie może popsuć, mam tak wielkie zaufanie do tej
maszyny. Kontroluję ciśnienie powietrza w oponach — wszystkie koła 0,5 At,
powinno być dobrze. Od rana przejechałem 75 km w ciągu 3 godzin i 55
minut. Przeliczam poprzednie dane — wychodzi, że średnia jest wyższa niż
przyjęta w kalkulacjach, w granicach 31 km/h. To dobrze, dalej przesuwa
się granica bezpieczeństwa. Denesz budzi się z drzemki i robi pomiary
temperatury. Notuję podawane wyniki — temperatura otoczenia w cieniu:
52°C, temperatura piasku: 63°C, temperatura w słońcu: 69,5°C. Nie wiem, co
myślą koledzy, ja leżę i obserwuję termometr i myślę teraz tylko o tym,
aby słupek rtęci nie podniósł się ani o milimetr. Czy to można
przetrzymać? Ile może wytrzymać ludzki organizm? Nie rozmawiamy.
Mija okres nasilenia upału, a z nim strach przed gorącem. Powoli wszyscy
nabieramy ochoty do życia. Szoni pitrasi na maszynce jakąś piekielnie
parzącą zupę z papryką — to przysmak Węgrów. Zupa jest świetna, gorąca i
piekąca, pozwala odczuć różnicę pomiędzy nami a otaczającą nas spiekotą.
Po południu czeka nas podobno najgorszy odcinek — wysokie do 150 m wydmy.
Wydaje się, że nie może już być nic groźniejszego niż dotąd. Przejeżdżam
ten odcinek śpiewająco, wiem, że jeszcze parę dni i zobaczymy ludzi.
Następnego dnia, pomagając Arpadowi spakować materac, zobaczyłem pod nim
dwa sczepione z sobą jadowite skorpiony. Jeden był nieżywy, prawdopodobnie
dlatego, że walczyły z sobą, dały spokój śpiącemu.
Burza piaskowa — chamsin — trwała dwa dni. Przejechałem bardzo mało, ale
dziś można znowu marzyć, napięcie maleje, słońce, dobra widoczność, na
horyzoncie góry Tibesti. To najlepszy sprawdzian, że mamy dobry kierunek.
Obliczam: do Fort Lamy jeszcze około 1500 km Sahary. Czy zastanę tam listy
z domu? Po południu pierwsze wystające z oceanu piasków skały. Staję na
przerwę obiadową pod samotnym zespołem gór. Pierwszy raz w cieniu, ale
ciepło jak w piecu. Czuję gorące uderzenia do głowy. Ciekawość gna mnie
jednak między skały, i co za radość! Znajduję na jednej z nich wykuty
rysunek krowy. To jest nareszcie coś, czego nie było w opisach. W
zacienionych szczelinach skalnych są też ślady ognia. Jak dawne? Znalazłem
39 miejsc z rysunkami. Nie zwracam już na nic uwagi. Łażę po słońcu ze
szkicowni-kiem i aparatami. Każde schylenie się po papier czy ołówek to
wysiłek, który trzeba docenić, skoro doliczyłem się 246 skalnych rysunków!
Większość przedstawia zwierzęta: krowy, byki, antylopy, jest też
nosorożec, są żyrafy, psy. Po obiedzie odnajduję jeszcze słonie, kozice,
owce, żyrafy w cętki, krowy w łaty. Rysunki spotyka się na gładkich
ścianach i w miejscach zacienionych, zwykle tuż u podnóża gór. Tak
wyglądało pierwsze spotkanie z rysunkami na skałach.
Docieramy do oazy Bardai. Pierwszy kontakt z ludźmi i wiadomości ze
świata. Mamy rezerwę wody pitnej. Z układu chłodzenia ubyło przez cały
czas 1,5 l wody. Zatrzymujemy się tutaj kilka dni. Wpierw przeprowadzam
kosmetykę wozu. articles: star66-62.jpgPoznajemy żyjących tu Tibu — mieszkańców tych gór.
Wieczorem, po obejrzeniu tańców na jednym z placów wioski, jesteśmy
zaproszeni przez mieszkańca sąsiadującego z nami „domku". Ciemna,
bezksiężycowa noc, nie widać gwiazd, pyły niesione przez wiatr z pustyni
przysłoniły zupełnie niebo. Idziemy rzędem, prowadzi gospodarz, coś tam
przede mną majaczy, ale kieruję się raczej słuchem, nie odróżniani nawet
swoich stóp od piasku, słychać tylko szelest jego przesypywania i głuche
stąpnięcia. Wciskamy się w skupisko domków i ograniczających podwórka
ścian z trzciny. Czuję ją wyciągniętymi przed siebie dłońmi. Jest jeszcze
szelest ocierających się ramionami poprzedników. W tym momencie
uzmysławiam sobie, jak potężny jest bezmiar Sahary. Idę na końcu, wydaje
się, że gdybym przystanął, ucichną kroki i nie będzie już nic. Na chwilę
zatrzymałem się, jest cisza, późna noc, nie słychać odgłosów osady. Stoimy
na podwórku, które się raczej wyczuwa, niż widzi. W rozjaśniającej się
purpurowej poświacie spostrzegam, jak gospodarz rozdmuchuje mikroskopijny
żar węgielków na środku zagrody. Obok ognia leżą dwie postacie. Jedna
wstaje — to żona gospodarza — przynosi derkę, którą układa pod ścianą
ogrodzenia. Gospodarz zaprasza do siadania. Ognisko oświetla już dość
dokładnie czworobok piasku zamknięty wysokimi na 2,5 m ściankami
grodzonymi z trzciny. Część zajmuje domek, wykorzystując dwie narożne
ścianki. Widać wyraźnie tylko otwór wejściowy, brak okien. Drugi
czerniejący otwór to wejście do szałasiku gospodarczego. Żona gospodarza
położyła się ponownie obok syna, który nie poruszył się od naszego
wejścia. Udaje, że śpi, czasem jednak blask ognia zdradza, że obserwuje
nas spod przymrużonych powiek. Obydwoje z matką leżą na piasku owinięci w
burnusy, podłożywszy pod głowę dłonie. Leżą pośrodku prostokąta
ograniczonego usypanym z piasku wałkiem. Zastanawia mnie to, ale o nic nie
pytam. Jak dotąd, panuje milczenie, nikt nie powiedział ani słówka. Gdy
wchodziłem, moje „salam alekhoum" rozwiało się gdzieś nad podwórecźkiem.
Przypuszczam, że kobieta nie powinna odpowiadać, a mały był za mały, aby
przyjmować gości. Gospodarz przyszedł z nami, pozdrowiłem więc ogólnie
dom. Właściwe powitanie trwało półtorej godziny, bowiem należy do niego
parzenie i picie herbaty. Jest to cały ceremoniał, objaw gościnności i
obrządek powitania. Nieprzestrzeganie tej tradycji może być uważane za
obrazę. Jest to tak poważny rytuał powitalny, że czynnościami z tym
związanymi może się zajmować tylko mężczyzna, i to najwyższy stopniem w
hierarchii rodzinnej. Ten sam ceremonialny zwyczaj obserwowałem w Azji. W
zupełnej ciszy obserwuję ruchy gospodarza. Czasem doleci jakiś odgłos z
otaczających nas zagród, czasem zaszeleści, poruszona lekkim wiatrem,
trzcina ogrodzenia. Słychać bardzo wyraźnie rozdmuchiwanie żaru przez
gospodarza. Ogień pali się bardzo oszczędnie, utrzymywany kunsztownie
tylko tyle, ile go potrzeba. Płomyk dotyka metalowego naczynia,
zawieszonego na skośnie wbitym w piasek pręcie. Gospodarz tak się
zapamiętał w czynnościach, jakby nas tu wcale nie było. Przyniesione
poprzednio wraz z czaj-
niczkiem malutkie czarki stoją półkolem na piasku. Woda zagotowała się i
nasz mistrz ceremonii nalewa wrzątku do czajniczka, w którym już jest
herbata z kawałkiem cukru. Teraz czajniczek zostaje zawieszony nad ogniem
i przez przesuwanie żaru utrzymuje się w nim odpowiednią temperaturę, po
czym przelewa się zawartość na moment do innego naczynia i z powrotem.
Czynność tę powtarza się parokrotnie. Gospodarz nalewa do swojej czarki,
próbuje odrobinę, ocenia, czy napar jest odpowiedni, i wlewa na powrót do
czajniczka. Jeszcze chwilę podgrzewa, po czym zręcznie napełnia czarki,
lejąc płyn cienkim strumykiem z wysoka. W ten sposób nalewana herbata
ochładza się odrobinę i lekko pieni na powierzchni. Każdy z nas, według
zaplanowanej przez gospodarza kolejności, co podkreśla wiek lub ważność
gościa, otrzymuje czarkę. Pijemy małymi łyczkami i pustą czarkę podajemy
do rąk gospodarza. Tego wymaga ceremoniał, nie wolno też odstawić czarki
na piasek, można by obrazić dom i domowników. Tę samą herbatę zaparza się
trzykrotnie i każdy z nas wypija po trzy czarki. Herbata ma dodatek mięty,
co nadaje jej specyficzny smak. Wydaje się, że nasz gospodarz dodał więcej
mięty przy trzecim zaparzaniu.
Siedzę wygodnie oparty, całodzienna praca na upale daje się we znaki, tym
bardziej że podczas dnia nie śpimy, jak to robią krajowcy, szkoda nam
czasu. Teraz więc już po północy czuję znużenie i poddaję się ciszy.
Słyszę tuż za swoimi plecami szelest trzciny, przez chwilę pomyślałem, że
to mysz, i przestałem zwracać uwagę na szmer. Po chwili delikatny szmer
się powtórzył. W tym samym momencie chłopiec uniósł głowę, gospodarz
momentalnie podsycił ogień i powiedział: „Smet ada"! (Słuchaj tam!).
Chłopiec paroma cichymi skokami znalazł się tuż przy mnie. Sypie piaskiem,
podnosząc końce trzcin. Dwa, trzy uderzenia trzymaną w dłoni zwiniętą
szmatą, po czym wygarnia bliżej światła trochę sfatygowanego skorpiona.
Po ostatniej czarce podnosimy się i, odprowadzeni przez gospodarza,
wychodzimy. W trakcie pożegnania zapytałem o przeznaczenie usypanego
dookoła śpiących wałka z piasku. Gospodarz wyjaśnił, że jest to ochrona
przed skorpionami. Podobno śpiący ma usłyszeć, jak usypuje się piasek pod
wdrapującym się na to ogrodzenie skorpionem. Wydaje mi się jednak, że
pajęczaka odstrasza samo wspinanie się, którego woli dla wygody uniknąć,
tym bardziej że nie odżywia się ludźmi. Przypadki pokłuć ludzi przez
skorpiony zdarzają się wtedy, gdy owad się broni.
Codziennie robię wypady po kilkanaście kilometrów od oazy w poszukiwaniu
skalnych rysunków. Plon poszukiwań był coraz bardziej owocny. Znajdywane
rysunki przedstawiały ludzi, sceny pasterskie, sceny z polowań, wojowników
i tańce kultowe. Rysunki na Saharze pochodzą z różnych epok, nawarstwiają
się, są dziełem różnych ludów, które tu mieszkały od pradawnych czasów.
Stały się one przedmiotem analizy naukowców. Wiadomo, że w dalekiej
przeszłości Sahara była jednym z najgęściej zaludnionych obszarów Afryki.
Były tu pastwiska i woda. Na długo przed naszą erą rozpoczęło się powolne
osuszanie Sahary i ludzie zaczęli z niej uciekać. Góry Tibesti są rejonem
mało jeszcze zbadanym. Każdy krok, podczas poszukiwań nowych miejsc z
rysunkami, kiedy łaziłem po upale, nie był łatwy. Bardzo pomagała
lornetka, co oszczędzało mi podchodzenia do skalnych ścian, pod którymi
nie było prawie cienia. Siadałem lub kładłem się na piasku, wyszukując
wygodne miejsce pod łokcie, i wolno przeglądałem przez lornetkę niedalekie
skały. Jeżeli niczego nie zauważyłem, przenosiłem się kilkadziesiąt metrów
dalej i zaczynałem od nowa. Trzeba jednak bardzo uważać, rysunki znikają i
stają się niewidoczne przy zmianie oświetlenia. Trzeba więc taką partię
pozostawić na inną porę dnia, aż słońce padnie na skal? pod odpowiednim
kątem. Na Saharze nawet bardzo doświadczony fotograf ocenia błędnie
intensywność światła; może być ono bardzo różne od oświetlenia pozornego.
Na przykład w okolicy, gdzie są czarne plamy skał poutykanych w
złotopłowej płaszczyźnie piasków, a słońce jest lekko zawoalowane przez
fech-fech — drobny, piaskowy pył, nie sposób fotografować bez
światłomierza z fotokomórką elektryczną.articles: T1277478_2.jpg
Mijają dni. Ponad połowa trasy przez Saharę poza nami. Dziś pod wieczór
zobaczyliśmy, co jest tu unikalną rzadkością — grupkę palm w pustyni, wody
ani śladu, powierzchnia jak gdyby wyschłych bagnisk pokryta białymi
plamami zaschniętego, białego proszku. To sól. Stajemy na biwak.
Rozwieszam hamak pomiędzy palmami, ryzyko spania na ziemi jest za wielkie.
Ostrzegani przez nomadów, wiemy, że właśnie w takich jak to miejscach jest
najwięcej węży i innych niezbyt miłych zwierzątek. Tankuję benzynę. Robię
to zawsze nocą, ponieważ niższa temperatura nie powoduje takiego
odparowania paliwa, które wynosi w warunkach tu panujących około 8%. Potem
kładę się spać. Budzi mnie silny wiatr, to chamsin. Ruszamy wcześnie, bez
śniadania — przeszkadza wiatr i masy niesionego pyłu i piasku. Dotąd
chamsin nie był groźny, ale teraz to już chyba gibli, jeszcze gorszy. To,
co się teraz zaczęło, widzimy po raz pierwszy w życiu. Widoczność
ograniczona do paru metrów, a czasem wcale jej nie ma, pomimo że osłania
mnie w kabinie szyba, muszę prowadzić wóz (o ironio!) w śnieżnych
okularach. Obawiam się o system filtrowania powietrza, jest to ciężka
próba dla konstruktorów. Tak mija dzień. Cały czas jadę, słońca nie widać,
nie przypieka więc tak mocno. Jedyna troska — to utrzymanie kierunku, a
trzeba teraz lawirować pośród skał i jakichś paskudnych wądołów. Czasem z
konieczności zawracam i szukam nowego przejazdu. To piekło
Bahar-es-szejtan, po arabsku Morze Diabła, gibli z jego szaleńczymi
porywami mija po trzech dniach.
Docieramy do fortu Koro-Toro. Zaproszeni przez dowódcę rozkoszujemy się
chłodem wewnątrz murów. Podczas obiadu usługuje, nie, to nieodpowiednie
określenie — po prostu dyskretnie celebruje przy posiłku żona komendanta
fortu. Piękna, wysoka, o królewskich ruchach, czarna dziewczyna. Mąż,
widząc nasze pełne zachwytu spojrzenia i domyślając się rzucanych
półgębkiem uwag, z dumą oświadcza, że żonę sprowadził aż z plemienia
Tussi, znad jeziora Kiwu (Ruanda Urundi). Posterunek mieści się w wielkim,
pomalowanym na biało forcie. Czworobok paro-metrowych murów wyrastających
z piasku, otoczony wypełniającym go stopniowo, wzgórzem piasku. Na nim
zespolone ściśle z murami, wyciętymi w blanki i strzelnice, wieńczą go
zabudowania połączone w jeden labirynt z kwadratowym dziedzińcem. Tu
mieszczą się izby zajmowane przez komendanta, sala rozpraw i przyjęć,
pokoje gościnne, koszary (przez cały dzień zobaczyłem 2 żołnierzy — byłoby
nietaktem pytać komendanta o „stan załogi", ale przypuszczam, że nie
przerastał on o 25% tego, co widzieliśmy), dalej magazyny, kuchnia i
więzienie, od którego klucza jeden z żołnierzy bezowocnie poszukiwał już
od dwóch godzin, a aresztowany w tym czasie siedział sobie przed fortem na
wydmie razem z rodziną, aż wściekły na niezdarnego żołnierza komendant
kazał mu się wynosić do Szejtana. Od frontu bastionu — parę chałupek 20
stałych mieszkańców osady, studnia obudowana dachem i ścianami, a gdzieś
tam dalej o 705 km (tak wynika z obliczeń) Fort Lamy. Reszta to piasek. Z
lewej strony piaski, z prawej, tuż pod murem dwa kolczaste drzewka i znów
piasek aż do horyzontu, z tyłu... piasek... piasek... aż do Morza
Śródziemnego, te drobne 3050 km. To wszystko nakryte czapą słonecznych
promyków tak grzejących, że śmierć w lodówce wydaje się rozkosznym zgonem.
Tak wygląda egzotyczny fort. Obrazu dopełnia daleki, jękliwy ton
przesypywanych wiatrem piasków. Najbliższą okolicę wiatry omijają przez
większą część doby, co mogło być jedną z przyczyn obrania miejsca na
budowę fortu. Jest to też miejsce z wodą i kończą się tu wielkie,
wędrujące wydmy, a zaczyna równina, lekko pofałdowana, przechodząca w
pustynną sawannę.
W Koro-Toro, prócz miłych wspomnień, pozostawiłem lub, być może,
„pozostawiono mi" telek, mały sztylet, otrzymany w prezencie od jednego z
poznanych nomadów w Tibesti. Taki sztylet na skórzanej opasce, prostej lub
splatanej, noszą mężczyźni na lewym przedramieniu. Miałem go w kabinie
obok siedzenia. Mógł sam wypaść w czasie wysiadania na trasie lub po
prostu zniknął, gdy STAR stał cały dzień przed fortem. Był to jedyny
niejasny przypadek w okresie całej wyprawy.
Żegnani przez gościnnego komendanta, jego żonę i małego synka, robimy
gospodarzom zdjęcia. Ruszamy, obdarowani na drogę wielkim udźcem, lekko
podwędzonym, jakiegoś zwierzaka oraz pieczątką w dzienniku ekspedycji: „l
Regiment du Tchad Koro-Toro — Chef de Poste". Z informacją, że czasami z
Fort Lamy, raz lub dwa razy w miesiącu, przyjeżdża tu samochód, zanurzamy
się w piaski. Przez Faya Largeau do Fort Lamy stolicy Czadu. Tam skończy
się pustynia. Przejechaliśmy podobno najtrudniejsze odcinki,
przejechaliśmy je bez jakiejkolwiek awarii samochodu. Jestem mu za to
wdzięzny. Człowiek i maszyna dotarli tam, gdzie jeszcze są pierwotne ślady
człowieka i narzędzia. Samochód, to współczesne narzędzie na co dzień
człowieka 20 wieku, pomagał odnajdywać ślady naszych praprzodków.
Pomimo że przebyłem całą trasę bez jakiejkolwiek awarii, drugi raz, ze
względu na ryzykowne warunki, nie zdecydowałbym się na jazdę taką trasą
tylko jednym samochodem. Chyba że przebiegałaby ona przez... pustynię
Kalahari.

Dobieslaw Walknowski
----------------------------------------------
Mgr Dobieslaw Walknowski, projektant form przemysłowych, podróżnik i
etnograf, w latach 1963—1970 brał udział w odległych wyprawach
podejmowanych na polskich samochodach ciężarowych „Star-25" i „Star-66".
Przemierzał w nich jako uczestnik ekspedycji paleontologicznych PAN
bezdroża Mongolii (1963, 1964, 1965), jako uczestnik ekspedycji Klubu
Wysokogórskiego w Hindukusz — góry Afganistanu (1966), jako kierownik
polsko-węgierskiej wyprawy badawczej — bezludne obszary Afryki (1967) i
wreszcie jako kierownik zorganizowanej przez „Polmot" podróży
akwizycyjno-doświadczalnej — kraje Bliskiego Wschodu oraz Środkowej i
Południowej Azji (1970).
Obok zamieszczamy spisane specjalnie dla Czytelników „M.T." jego wrażenia
z najtrudniejszej próby, którą i dla człowieka, i dla maszyny było
pokonanie Sahary
Komentarze
#1481 | Pergola dnia marzec 25 2023 15:34:56
Kış Bahçesi Esenyurt
Kış Bahçesi Eyüp
Kış Bahçesi Fatih
Kış Bahçesi Gaziosmanpaşa
Kış Bahçesi Güngören
Kış Bahçesi Kadıköy
Kış Bahçesi Kağıthane
Kış Bahçesi Kartal
Kış Bahçesi Küçükçekmece
Kış Bahçesi Maltepe
Kış Bahçesi Pendik
Kış Bahçesi Sancaktepe
Kış Bahçesi Sarıyer
Kış Bahçesi Silivri
Kış Bahçesi Sultanbeyli
Kış Bahçesi Sultangazi
Kış Bahçesi Şile
Kış Bahçesi Şişli
Kış Bahçesi Tuzla
Kış Bahçesi Ümraniye
Kış Bahçesi Üsküdar
Kış Bahçesi Zeytinburnu
Kış Bahçesi Bodrum
Kış Bahçesi Marmaris
Kış Bahçesi Adana
Kış Bahçesi Adıyaman
Kış Bahçesi Afyonkarahisar
Kış Bahçesi Amasya
Kış Bahçesi Ankara
Kış Bahçesi Antalya
Kış Bahçesi Aydın
Kış Bahçesi Bartın
Kış Bahçesi Bilecik
Kış Bahçesi Bolu
Kış Bahçesi Burdur
Kış Bahçesi Bursa
Kış Bahçesi Çanakkale
Kış Bahçesi Çorum
Kış Bahçesi Denizli
Kış Bahçesi Diyarbakır
Kış Bahçesi Düzce
Kış Bahçesi Edirne
Kış Bahçesi Eskişehir
Kış Bahçesi Gaziantep
Kış Bahçesi Giresun
Kış Bahçesi Hatay
Kış Bahçesi Hatay
Kış Bahçesi İstanbul
Kış Bahçesi İzmir
Kış Bahçesi Karaman
Kış Bahçesi Karabük
Kış Bahçesi Kastamonu
Kış Bahçesi Kırıkkale
Kış Bahçesi Kayseri
Kış Bahçesi Kırklareli
Kış Bahçesi Kırşehir
Kış Bahçesi Kocaeli
Kış Bahçesi Konya
Kış Bahçesi Kütahya
Kış Bahçesi Malatya
Kış Bahçesi Manisa
Kış Bahçesi Mersin
Kış Bahçesi Muğla
Kış Bahçesi Nevşahir
Kış Bahçesi Niğde
Kış Bahçesi Ordu
Kış Bahçesi Rize
Kış Bahçesi Sakarya
Kış Bahçesi Samsun
Kış Bahçesi Sinop
Kış Bahçesi Sivas
Kış Bahçesi Tekirdağ
Kış Bahçesi Tokat
Kış Bahçesi Trabzon
Kış Bahçesi Uşak
Kış Bahçesi Yalova
Kış Bahçesi Yozgat
Kış Bahçesi Zonguldak
Kış Bahçesi Kuş Adası
Kış Bahçesi Göktürk
Kış Bahçesi Ömerli
Kış Bahçesi Zekeriyaköy
Kış Bahçesi Kavacık
Cam Tavan Adalar
Cam Tavan Arnavutköy
Cam Tavan Ataşehir
Cam Tavan Avcılar
Cam Tavan Bağcılar
Cam Tavan Bahçelievler
Cam Tavan Bakırköy
Cam Tavan Başakşehir
Cam Tavan Bayrampaşa
Cam Tavan Beşiktaş
Cam Tavan Beykoz
Cam Tavan Beylikdüzü
Cam Tavan Beyoğlu
Cam Tavan Büyükçekmece
Cam Tavan Çatalca
Cam Tavan Çekmeköy
Cam Tavan Esenler
Cam Tavan Esenyurt
Cam Tavan Eyüp
Cam Tavan Fatih
Cam Tavan Gaziosmanpaşa
Cam Tavan Güngören
Cam Tavan Kadıköy
Cam Tavan Kağıthane
Cam Tavan Kartal
Cam Tavan Küçükçekmece
Cam Tavan Maltepe
Cam Tavan Pendik
Cam Tavan Sancaktepe
Cam Tavan Sarıyer
Cam Tavan Silivri
Cam Tavan Sultanbeyli
Cam Tavan Sultangazi
Cam Tavan Şile
Cam Tavan Şişli
Cam Tavan Tuzla
Cam Tavan Ümraniye
Cam Tavan Üsküdar
Cam Tavan Zeytinburnu
Cam Tavan Bodrum
Cam Tavan Marmaris
Cam Tavan Adana
Cam Tavan Adıyaman
Cam Tavan Afyonkarahisar
Cam Tavan Amasya
Cam Tavan Ankara
Cam Tavan Antalya
Cam Tavan Aydın
Cam Tavan Bartın
Cam Tavan Bilecik
Cam Tavan Bolu
Cam Tavan Burdur
Cam Tavan Bursa
Cam Tavan Çanakkale
Cam Tavan Çorum
Cam Tavan Denizli
Cam Tavan Diyarbakır
Cam Tavan Düzce
Cam Tavan Edirne
Cam Tavan Eskişehir
Cam Tavan Gaziantep
Cam Tavan Giresun
Cam Tavan Hatay
Cam Tavan Hatay
Cam Tavan İstanbul
Cam Tavan İzmir
Cam Tavan Karaman
Cam Tavan Karabük
Cam Tavan Kastamonu
Cam Tavan Kırıkkale
Cam Tavan Kayseri
Cam Tavan Kırklareli
Cam Tavan Kırşehir
Cam Tavan Kocaeli
Cam Tavan Konya
Cam Tavan Kütahya
Cam Tavan Malatya
Cam Tavan Manisa
Cam Tavan Mersin
Cam Tavan Muğla
Cam Tavan Nevşahir
Cam Tavan Niğde
Cam Tavan Ordu
Cam Tavan Rize
Cam Tavan Sakarya
Cam Tavan Samsun
Cam Tavan Sinop
Cam Tavan Sivas
Cam Tavan Tekirdağ
Cam Tavan Tokat
Cam Tavan Trabzon
Cam Tavan Uşak
Cam Tavan Yalova
Cam Tavan Yozgat
Cam Tavan Zonguldak
Cam Tavan Kuş Adası
Cam Tavan Göktürk
Cam Tavan Ömerli
Cam Tavan Zekeriyaköy
Cam Tavan Kavacık
Zip Perde Adalar
Zip Perde Arnavutköy
Zip Perde Ataşehir
Zip Perde Avcılar
Zip Perde Bağcılar
Zip Perde Bahçelievler
Zip Perde Bakırköy
Zip Perde Başakşehir
Zip Perde Bayrampaşa
Zip Perde Beşiktaş
Zip Perde Beykoz
Zip Perde Beylikdüzü
Zip Perde Beyoğlu
Zip Perde Büyükçekmece
Zip Perde Çatalca
Zip Perde Çekmeköy
Zip Perde Esenler
Zip Perde Esenyurt
Zip Perde Eyüp
Zip Perde Fatih
Zip Perde Gaziosmanpaşa
Zip Perde Güngören
Zip Perde Kadıköy
Zip Perde Kağıthane
Zip Perde Kartal
Zip Perde Küçükçekmece
Zip Perde Maltepe
Zip Perde Pendik
Zip Perde Sancaktepe
Zip Perde Sarıyer
Zip Perde Silivri
Zip Perde Sultanbeyli
Zip Perde Sultangazi
Zip Perde Şile
Zip Perde Şişli
Zip Perde Tuzla
Zip Perde Ümraniye
Zip Perde Üsküdar
Zip Perde Zeytinburnu
Zip Perde Bodrum
Zip Perde Marmaris
Zip Perde Adana
Zip Perde Adıyaman
Zip Perde Afyonkarahisar
Zip Perde Amasya
Zip Perde Ankara
Zip Perde Antalya
Zip Perde Aydın
Zip Perde Bartın
Zip Perde Bilecik
Zip Perde Bolu
Zip Perde Burdur
Zip Perde Bursa
Zip Perde Çanakkale
Zip Perde Çorum
Zip Perde Denizli
Zip Perde Diyarbakır
Zip Perde Düzce
Zip Perde Edirne
Zip Perde Eskişehir
Zip Perde Gaziantep
Zip Perde Giresun
Zip Perde Hatay
Zip Perde Hatay
Zip Perde İstanbul
Zip Perde İzmir
Zip Perde Karaman
Zip Perde Karabük
Zip Perde Kastamonu
Zip Perde Kırıkkale
Zip Perde Kayseri
Zip Perde Kırklareli
Zip Perde Kırşehir
Zip Perde Kocaeli
Zip Perde Konya
Zip Perde Kütahya
Zip Perde Malatya
Zip Perde Manisa
Zip Perde Mersin
Zip Perde Muğla
Zip Perde Nevşahir
Zip Perde Niğde
Zip Perde Ordu
Zip Perde Rize
Zip Perde Sakarya
Zip Perde Samsun
Zip Perde Sinop
Zip Perde Sivas
Zip Perde Tekirdağ
Zip Perde Tokat
Zip Perde Trabzon
Zip Perde Uşak
Zip Perde Yalova
Zip Perde Yozgat
Zip Perde Zonguldak
Zip Perde Kuş Adası
Zip Perde Göktürk
Zip Perde Ömerli
Zip Perde Zekeriyaköy
Zip Perde Kavacık
Acs Sistemleri
Bioklimatik Pergola
Pergola
Alüminyum Pergola
Alüminyum Pergola
Alüminyum Pergola
Kış Bahçesi Sistemleri
Kış Bahçesi Fiyatlari
Bioclimatic Pergola
Giyotin Cam Kapama
Giyotin Cam
Teras Tente Sistemleri
Teras Tente Modelleri
Açılır Kapanır Tavan
Açılır Kapanır Tavan Sistemleri
Açılır Tavan Sistemleri
Sabit Cam Tavan
Bioklimatik Tavan
Bioklimatik Tavan
Rolling Roof Bodrum
Zip Perde Sistemleri
Zip Perde Sistemleri
Zip Perde
Makrowin Tente
Tente İstanbul
Tente Pergole İstanbul
Tente Pergole Bodrum
Bioklimatik Bodrum
Tente
Bioklimatik Pergole
Bioklimatik Pergole
Alüminyum Rolling Roof
Retractable Roof Pergola
Retractable Roofing Systems
Retractable Roof Systems
Bioclimatica Pergola
Bioclimatic Pergola
Bioclimatic Pergolas
Bioclimatic Pergolas
Pergola
Bioclimatic Pergola
Bioclimatic Pergola
Bioclimatic Pergola
Bioclimatic Pergola
Bioclimatic Rolling Roof
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Pergola
Yacht for Charter United States
Yacht for Charter Usa
Yacht for Charter America
Yacht for Charter Britanya
Yacht for Charter United Kingdom
Yacht for Charter Uk
Yacht for Charter United Arab Emirates
Yacht for Charter Bae
Yacht for Charter Mediterranean
Yacht for Charter Bahamas
Yacht for Charter Leeward Islands
Yacht for Charter Windward Islands
Yacht for Charter Greater Antilles
Yacht for Charter Adriatic
Yacht for Charter Caribbean
Yacht for Charter Adriatic
Yacht for Charter Abudhabi
Yacht for Charter Dubai
Yacht for Charter Ukraine
Yacht for Charter Turkey
Yacht for Charter İstanbul
Yacht for Charter Bosphorus
Yacht for Charter Bodrum
Yacht for Charter Antalya
Yacht for Charter Fethiye
Yacht for Charter Marmaris
Yacht for Charter Dalaman
Yacht for Charter Dalaman
Yacht for Charter Datça
Yacht for Charter Switzerland
Yacht for Charter Sweden
Yacht for Charter Sudan
Yacht for Charter Spain
Yacht for Charter South Cyprus
Yacht for Charter South Africa
Yacht for Charter Slovenia
Yacht for Charter Slovakia
Yacht for Charter Serbia
Yacht for Charter Saudi Arabia
Yacht for Charter Russia
Yacht for Charter Romania
Yacht for Charter Qatar
Yacht for Charter Portugal
Yacht for Charter Poland
Yacht for Charter Philippines
Yacht for Charter Panama
Yacht for Charter Pakistan
Yacht for Charter Oman
Yacht for Charter Norway
Yacht for Charter North Macedonia
Yacht for Charter Newzealand
Yacht for Charter Netherlands
Yacht for Charter Amsterdam
Yacht for Charter Morocco
Yacht for Charter Monaco
Yacht for Charter Moldova
Yacht for Charter Meico
Yacht for Charter Malta
Yacht for Charter Malaysia
Yacht for Charter Madagascar
Yacht for Charter Luembourg
Yacht for Charter Lithuania
Yacht for Charter Liechtenstein
Yacht for Charter Libya
Yacht for Charter Lebanon
Yacht for Charter Kuwait
Yacht for Charter Kosovo
Yacht for Charter Kıbrıs
Yacht for Charter Jordan
Yacht for Charter Italy
Yacht for Charter Israel
Yacht for Charter Israel
Yacht for Charter Iran
Yacht for Charter India
Yacht for Charter Iceland
Yacht for Charter Hungary
Yacht for Charter Greece
Yacht for Charter Germany
Yacht for Charter Georgia
Yacht for Charter France
Yacht for Charter Finland
Yacht for Charter Estonia
Yacht for Charter El Salvador
Yacht for Charter Egypt
Yacht for Charter Japan
Yacht for Charter China
Yacht for Charter Azerbaijan
Yacht for Charter Thailand
Yacht for Charter Chile
Yacht for Charter Denmark
Yacht for Charter Czechia
Yacht for Charter Croatia
Yacht for Charter Colombia
Yacht for Charter Canada
Yacht for Charter Bulgaria
Yacht for Charter Brunei
Yacht for Charter Brazil
Yacht for Charter Bosnia and Herzegovina
Yacht for Charter Bolivia
Yacht for Charter Belgium
Yacht for Charter Belarus
Yacht for Charter Bahrain
Yacht for Charter Bahamas
Yacht for Charter Dominican Republic
Yacht for Charter Austria
Yacht for Charter Sydney
Yacht for Charter Australia
Yacht for Charter Argentina
Yacht for Charter Algeria
Yacht for Charter Albenia
Yacht for Charter United States
Yacht for Charter Usa
Yacht for Charter America
Yacht for Charter Britanya
Yacht for Charter United Kingdom
Yacht for Charter Uk
Yacht for Charter Unite Arab Emirates
Yacht for Charter Bae
Yacht for Charter Mediterranean
Yacht for Charter Bahamas
Yacht for Charter Leeward Islands
Yacht for Charter Windward Islands
Yacht for Charter Greater Antilles
Yacht for Charter Caribbean
Yacht for Charter Adriatic
Yacht for Charter Abu Dhabi
Yacht for Charter Dubai
Yacht for Charter Ukraine
Yacht for Charter Turkey
Yacht for Charter İstanbul
Yacht for Charter Bosphorus
Yacht for Charter Bodrum
Yacht for Charter Antalya
Yacht for Charter Fethiye
Yacht for Charter Marmaris
Yacht for Charter Dalaman
Yacht for Charter Göçek
Yacht for Charter Datça
Yacht for Charter Switzerland
Yacht for Charter Sweden
Yacht for Charter Sudan
Yacht for Charter Spain
Yacht for Charter South Cyprus
Yacht for Charter South Africa
Yacht for Charter Slovenia
Yacht for Charter Slovakia
Yacht for Charter Serbia
Yacht for Charter Saudi Arabia
Yacht for Charter Russia
Yacht for Charter Romania
Yacht for Charter Qatar
Yacht for Charter Portugual
Yacht for Charter Poland
Yacht for Charter Philippines
Yacht for Charter Panama
Yacht for Charter Pakistan
Yacht for Charter Oman
Yacht for Charter Norway
Yacht for Charter North Macedonia
Yacht for Charter New Zealand
Yacht for Charter Netherlands
Yacht for Charter Amsterdam
Yacht for Charter Morocco
Yacht for Charter Monoco
Yacht for Charter Moldova
Yacht for Charter Meico
Yacht for Charter Malta
Yacht for Charter Malaysia
Yacht for Charter Madagascar
Yacht for Charter Luembourg
Yacht for Charter Lithuania
Yacht for Charter liechtenstein
Yacht for Charter Libya
Yacht for Charter Lebanon
Yacht for Charter Kuwait
Yacht for Charter Kosovo
Yacht for Charter Kıbrıs
Yacht for Charter Jordan
Yacht for Charter Italy
Yacht for Charter Israel
Yacht for Charter Ireland
Yacht for Charter Iran
Yacht for Charter Indıa
Yacht for Charter Iceland
Yacht for Charter Hungary
Yacht for Charter Greece
Yacht for Charter Germany
Yacht for Charter Georgia
Yacht for Charter France
Yacht for Charter Finland
Yacht for Charter Estonia
Yacht for Charter El Salvador
Yacht for Charter Egypt
Yacht for Charter Japan
Yacht for Charter China
Yacht for Charter Azerbaijan
Yacht for Charter Thailand
Yacht for Charter Chile
Yacht for Charter Denmark
Yacht for Charter Czechia
Yacht for Charter Croatia
Yacht for Charter Colombia
Yacht for Charter Canada
Yacht for Charter Bulgaria
Yacht for Charter Brunei
Yacht for Charter Brazil
Yacht for Charter Bosnia
Yacht for Charter Bolivia
Yacht for Charter Belgium
Yacht for Charter Belarus
Yacht for Charter Bahrain
Yacht for Charter Bahamas
Yacht for Charter Dominican
Yacht for Charter Austria
Yacht for Charter Sydney
Yacht for Charter Australia
Yacht for Charter Sidney
Yacht for Charter Argentina
Yacht for Charter Algeria
Yacht for Charter Albania
Boats for Charter United States
Boats for Charter Usa
Boats for Charter America
Boats for Charter Britanya
Boats for Charter United Kingdom
Boats for Charter Uk
Boats for Charter United Arab Emirates
Boats for Charter Bae
Boats for Charter Mediterranean
Boats for Charter Bahama
Boats for Charter Leeward Islands
Boats for Charter Windward Islands
Boats for Charter Greater Antilles
Boats for Charter Caribbean
Boats for Charter Adriatic
Boats for Charter Abu Dhabi
Boats for Charter Dubai
Boats for Charter Ukraniei
Boats for Charter Turkey
Boats for Charter Istanbul
Boats for Charter Bosphorus
Boats for Charter Bodrum
Boats for Charter Antalya
Boats for Charter Fethiye
Boats for Charter Marmaris
Boats for Charter Dalaman
Boats for Charter Göçek
Boats for Charter Datça
Boats for Charter Switzerland
Boats for Charter Sweden
Albania Yacht for Sale
Algeria Yacht for Sale
Argentina Yacht for Sale
Sydney Yacht for Sale
Australia Yacht for Sale
Austria Yacht for Sale
Dominican Yacht for Sale
Bahamas Yacht for Sale
Bahrain Yacht for Sale
Belarus Yacht for Sale
Belgium Yacht for Sale
Bolivia Yacht for Sale
Bosnia Yacht for Sale
Brazil Yacht for Sale
Bulgaria Yacht for Sale
Canada Yacht for Sale
Colombia Yacht for Sale
Croatia Yacht for Sale
Czechia Yacht for Sale
Denmark Yacht for Sale
Chile Yacht for Sale
Thailand Yacht for Sale
Azerbaijan Yacht for Sale
China Yacht for Sale
Japan Yacht for Sale
Egypt Yacht for Sale
Estonia Yacht for Sale
Finland Yacht for Sale
France Yacht for Sale
Georgia Yacht for Sale
Germany Yacht for Sale
Greece Yacht for Sale
Hungary Yacht for Sale
Iceland Yacht for Sale
India Yacht for Sale
Iran Yacht for Sale
Ireland Yacht for Sale
Israel Yacht for Sale
Italy Yacht for Sale
Jordan Yacht for Sale
Kıbrıs Yacht for Sale
Kosovoya Yacht for Sale
Kuwait Yacht for Sale
Lebanon Yacht for Sale
Libya Yacht for Sale
Liechtenstein Yacht for Sale
Lithuania Yacht for Sale
Luembourg Yacht for Sale
Malaysia Yacht for Sale
Malta Yacht for Sale
Meico Yacht for Sale
Moldova Yacht for Sale
Monaco Yacht for Sale
Morocco Yacht for Sale
Amsterdam Yacht for Sale
Netherlands Yacht for Sale
New Zealand Yacht for Sale
North MacedoniaYacht for Sale
Norway Yacht for Sale
Oman Yacht for Sale
Pakistan Yacht for Sale
Panama Yacht for Sale
Philippines Yacht for Sale
Poland Yacht for Sale
Portugal Yacht for Sale
Qatar Yacht for Sale
Romania Yacht for Sale
Russia Yacht for Sale
Saudi ArabiaYacht for Sale
Serbia Yacht for Sale
Slovakia Yacht for Sale
Slovenia Yacht for Sale
South Africa Yacht for Sale
South Cyprus Yacht for Sale
Spain Yacht for Sale
Sudan Yacht for Sale
Sweden Yacht for Sale
Switzerland Yacht for Sale
Datca Yacht for Sale
Göçek Yacht for Sale
Dalaman Yacht for Sale
Marmaris Yacht for Sale
Fethiye Yacht for Sale
Antalya Yacht for Sale
Bodrum Yacht for Sale
Bosphorus Yacht for Sale
istanbul Yacht for Sale
Turkey Yacht for Sale
Ukraine Yacht for Sale
Dubai Yacht for Sale
Abu Dhabi Yacht for Sale
Bahama Yacht for Sale
Bae Yacht for Sale
United Arab Emirates Yacht for Sale
Uk Yacht for Sale
United Kingdom Yacht for Sale
Britanya Yacht for Sale
America Yacht for Sale
Usa Yacht for Sale
United StatesYacht for Sale
Albania yachts for Sale
Algeria yachts for Sale
Argentina yachts for Sale
Sydney yachts for Sale
Australia yachts for Sale
Austria yachts for Sale
Dominican yachts for Sale
Bahamas yachts for Sale
Bahrain yachts for Sale
Belarus yachts for Sale
Belgium yachts for Sale
Bolivia yachts for Sale
Bosnia yachts for Sale
Brazil yachts for Sale
Bulgaria yachts for Sale
Canada yachts for Sale
Colombia yachts for Sale
Croatia yachts for Sale
Czechia yachts for Sale
Denmark yachts for Sale
Chile yachts for Sale
Thailand yachts for Sale
Azerbaijan yachts for Sale
China yachts for Sale
Japan yachts for Sale
Egypt yachts for Sale
Estonia yachts for Sale
Finland yachts for Sale
France yachts for Sale
Georgia yachts for Sale
Germany yachts for Sale
Greece yachts for Sale
Hungary yachts for Sale
Iceland yachts for Sale
India yachts for Sale
Iran yachts for Sale
Ireland yachts for Sale
Israel yachts for Sale
Italy yachts for Sale
Jordan yachts for Sale
Kıbrıs yachts for Sale
Kosovoya yachts for Sale
Kuwait yachts for Sale
Lebanon yachts for Sale
Libya yachts for Sale
Liechtenstein yachts for Sale
Lithuania yachts for Sale
Luembourg yachts for Sale
Malaysia yachts for Sale
Malta yachts for Sale
Meico yachts for Sale
Moldova yachts for Sale
Monaco yachts for Sale
Morocco yachts for Sale
Amsterdam yachts for Sale
Netherlands yachts for Sale
New Zealand yachts for Sale
North Macedoniayachts for Sale
Norway yachts for Sale
Oman yachts for Sale
Pakistan yachts for Sale
Panama yachts for Sale
Philippines yachts for Sale
Poland yachts for Sale
Portugal yachts for Sale
Qatar yachts for Sale
Romania yachts for Sale
Russia yachts for Sale
Saudi Arabiayachts for Sale
Serbia yachts for Sale
Slovakia yachts for Sale
Slovenia yachts for Sale
South Africa yachts for Sale
South Cyprus yachts for Sale
Spain yachts for Sale
Sudan yachts for Sale
Sweden yachts for Sale
Switzerland yachts for Sale
Datca yachts for Sale
Göçek yachts for Sale
Dalaman yachts for Sale
Marmaris yachts for Sale
Fethiye yachts for Sale
Antalya yachts for Sale
Bodrum yachts for Sale
Bosphorus yachts for Sale
istanbul yachts for Sale
Turkey yachts for Sale
#1482 | Pergola dnia marzec 25 2023 15:35:28
Ukraine yachts for Sale
Dubai yachts for Sale
Abu Dhabi yachts for Sale
Bahama yachts for Sale
Bae yachts for Sale
United Arab Emirates yachts for Sale
Uk yachts for Sale
United Kingdom yachts for Sale
Britanya yachts for Sale
America yachts for Sale
Usa yachts for Sale
United Statesyachts for Sale
Albania Boat for Sale
Algeria Boat for Sale
Argentina Boat for Sale
Sydney Boat for Sale
Australia Boat for Sale
Austria Boat for Sale
Dominican Boat for Sale
Bahamas Boat for Sale
Bahrain Boat for Sale
Belarus Boat for Sale
Belgium Boat for Sale
Bolivia Boat for Sale
Bosnia Boat for Sale
Brazil Boat for Sale
Bulgaria Boat for Sale
Canada Boat for Sale
Colombia Boat for Sale
Croatia Boat for Sale
Czechia Boat for Sale
Denmark Boat for Sale
Chile Boat for Sale
Thailand Boat for Sale
Azerbaijan Boat for Sale
China Boat for Sale
Japan Boat for Sale
Egypt Boat for Sale
Estonia Boat for Sale
Finland Boat for Sale
France Boat for Sale
Georgia Boat for Sale
Germany Boat for Sale
Greece Boat for Sale
Hungary Boat for Sale
Iceland Boat for Sale
India Boat for Sale
Iran Boat for Sale
Ireland Boat for Sale
Israel Boat for Sale
Italy Boat for Sale
Jordan Boat for Sale
Kıbrıs Boat for Sale
Kosovoya Boat for Sale
Kuwait Boat for Sale
Lebanon Boat for Sale
Libya Boat for Sale
Liechtenstein Boat for Sale
Lithuania Boat for Sale
Luembourg Boat for Sale
Malaysia Boat for Sale
Malta Boat for Sale
Meico Boat for Sale
Moldova Boat for Sale
Monaco Boat for Sale
Morocco Boat for Sale
Amsterdam Boat for Sale
Netherlands Boat for Sale
New Zealand Boat for Sale
North MacedoniaBoat for Sale
Norway Boat for Sale
Oman Boat for Sale
Pakistan Boat for Sale
Panama Boat for Sale
Philippines Boat for Sale
Poland Boat for Sale
Portugal Boat for Sale
Qatar Boat for Sale
Romania Boat for Sale
Russia Boat for Sale
Saudi ArabiaBoat for Sale
Serbia Boat for Sale
Slovakia Boat for Sale
Slovenia Boat for Sale
South Africa Boat for Sale
South Cyprus Boat for Sale
Spain Boat for Sale
Sudan Boat for Sale
Sweden Boat for Sale
Switzerland Boat for Sale
Datca Boat for Sale
Göçek Boat for Sale
Dalaman Boat for Sale
Marmaris Boat for Sale
Fethiye Boat for Sale
Antalya Boat for Sale
Bodrum Boat for Sale
Bosphorus Boat for Sale
istanbul Boat for Sale
Turkey Boat for Sale
Ukraine Boat for Sale
Dubai Boat for Sale
Abu Dhabi Boat for Sale
Bahama Boat for Sale
Bae Boat for Sale
United Arab Emirates Boat for Sale
Uk Boat for Sale
United Kingdom Boat for Sale
Britanya Boat for Sale
America Boat for Sale
Usa Boat for Sale
United StatesBoat for Sale
Albania Boats for Sale
Algeria Boats for Sale
Argentina Boats for Sale
Sydney Boats for Sale
Australia Boats for Sale
Austria Boats for Sale
Dominican Boats for Sale
Bahamas Boats for Sale
Bahrain Boats for Sale
Belarus Boats for Sale
Belgium Boats for Sale
Bolivia Boats for Sale
Bosnia Boats for Sale
Brazil Boats for Sale
Bulgaria Boats for Sale
Canada Boats for Sale
Colombia Boats for Sale
Croatia Boats for Sale
Czechia Boats for Sale
Denmark Boats for Sale
Chile Boats for Sale
Thailand Boats for Sale
Azerbaijan Boats for Sale
China Boats for Sale
Japan Boats for Sale
Egypt Boats for Sale
Estonia Boats for Sale
Finland Boats for Sale
France Boats for Sale
Georgia Boats for Sale
Germany Boats for Sale
Greece Boats for Sale
Hungary Boats for Sale
Iceland Boats for Sale
India Boats for Sale
Iran Boats for Sale
Ireland Boats for Sale
Israel Boats for Sale
Italy Boats for Sale
Jordan Boats for Sale
Kıbrıs Boats for Sale
Kosovoya Boats for Sale
Kuwait Boats for Sale
Lebanon Boats for Sale
Libya Boats for Sale
Liechtenstein Boats for Sale
Lithuania Boats for Sale
Luembourg Boats for Sale
Malaysia Boats for Sale
Malta Boats for Sale
Meico Boats for Sale
Moldova Boats for Sale
Monaco Boats for Sale
Morocco Boats for Sale
Amsterdam Boats for Sale
Netherlands Boats for Sale
New Zealand Boats for Sale
North MacedoniaBoats for Sale
Norway Boats for Sale
Oman Boats for Sale
Pakistan Boats for Sale
Panama Boats for Sale
Philippines Boats for Sale
Poland Boats for Sale
Portugal Boats for Sale
Qatar Boats for Sale
Romania Boats for Sale
Russia Boats for Sale
Saudi ArabiaBoats for Sale
Serbia Boats for Sale
Slovakia Boats for Sale
Slovenia Boats for Sale
South Africa Boats for Sale
South Cyprus Boats for Sale
Spain Boats for Sale
Sudan Boats for Sale
Sweden Boats for Sale
Switzerland Boats for Sale
Datca Boats for Sale
Göçek Boats for Sale
Dalaman Boats for Sale
Marmaris Boats for Sale
Fethiye Boats for Sale
Antalya Boats for Sale
Bodrum Boats for Sale
Bosphorus Boats for Sale
istanbul Boats for Sale
Turkey Boats for Sale
Ukraine Boats for Sale
Dubai Boats for Sale
Abu Dhabi Boats for Sale
Bahama Boats for Sale
Bae Boats for Sale
United Arab Emirates Boats for Sale
Uk Boats for Sale
United Kingdom Boats for Sale
Britanya Boats for Sale
America Boats for Sale
Usa Boats for Sale
United States Boats for Sale
Albania Used Yacht for Sale
Algeria Used Yacht for Sale
Argentina Used Yacht for Sale
Sydney Used Yacht for Sale
Australia Used Yacht for Sale
Austria Used Yacht for Sale
Dominican Used Yacht for Sale
Bahamas Used Yacht for Sale
Bahrain Used Yacht for Sale
Belarus Used Yacht for Sale
Belgium Used Yacht for Sale
Bolivia Used Yacht for Sale
Bosnia Used Yacht for Sale
Brazil Used Yacht for Sale
Bulgaria Used Yacht for Sale
Canada Used Yacht for Sale
Colombia Used Yacht for Sale
Croatia Used Yacht for Sale
Czechia Used Yacht for Sale
Denmark Used Yacht for Sale
Chile Used Yacht for Sale
Thailand Used Yacht for Sale
Azerbaijan Used Yacht for Sale
China Used Yacht for Sale
Japan Used Yacht for Sale
Egypt Used Yacht for Sale
Estonia Used Yacht for Sale
Finland Used Yacht for Sale
France Used Yacht for Sale
Georgia Used Yacht for Sale
Germany Used Yacht for Sale
Greece Used Yacht for Sale
Hungary Used Yacht for Sale
Iceland Used Yacht for Sale
India Used Yacht for Sale
Iran Used Yacht for Sale
Ireland Used Yacht for Sale
Israel Used Yacht for Sale
Italy Used Yacht for Sale
Jordan Used Yacht for Sale
Kıbrıs Used Yacht for Sale
Kosovoya Used Yacht for Sale
Kuwait Used Yacht for Sale
Lebanon Used Yacht for Sale
Libya Used Yacht for Sale
Liechtenstein Used Yacht for Sale
Lithuania Used Yacht for Sale
Luembourg Used Yacht for Sale
Malaysia Used Yacht for Sale
Malta Used Yacht for Sale
Meico Used Yacht for Sale
Moldova Used Yacht for Sale
Monaco Used Yacht for Sale
Morocco Used Yacht for Sale
Amsterdam Used Yacht for Sale
Netherlands Used Yacht for Sale
New Zealand Used Yacht for Sale
North MacedoniaUsed Yacht for Sale
Norway Used Yacht for Sale
Oman Used Yacht for Sale
Pakistan Used Yacht for Sale
Panama Used Yacht for Sale
Philippines Used Yacht for Sale
Poland Used Yacht for Sale
Portugal Used Yacht for Sale
Qatar Used Yacht for Sale
Romania Used Yacht for Sale
Russia Used Yacht for Sale
Saudi ArabiaUsed Yacht for Sale
Serbia Used Yacht for Sale
Slovakia Used Yacht for Sale
Slovenia Used Yacht for Sale
South Africa Used Yacht for Sale
South Cyprus Used Yacht for Sale
Spain Used Yacht for Sale
Sudan Used Yacht for Sale
Sweden Used Yacht for Sale
Switzerland Used Yacht for Sale
Datca Used Yacht for Sale
Göçek Used Yacht for Sale
Dalaman Used Yacht for Sale
Marmaris Used Yacht for Sale
Fethiye Used Yacht for Sale
Antalya Used Yacht for Sale
Bodrum Used Yacht for Sale
Bosphorus Used Yacht for Sale
istanbul Used Yacht for Sale
Turkey Used Yacht for Sale
Ukraine Used Yacht for Sale
Dubai Used Yacht for Sale
Abu Dhabi Used Yacht for Sale
Bahama Used Yacht for Sale
Bae Used Yacht for Sale
United Arab Emirates Used Yacht for Sale
Uk Used Yacht for Sale
United Kingdom Used Yacht for Sale
Britanya Used Yacht for Sale
America Used Yacht for Sale
Usa Used Yacht for Sale
United States Used Yacht for Sale
Albania Used Yachts for Sale
Algeria Used Yachts for Sale
Argentina Used Yachts for Sale
Sydney Used Yachts for Sale
Australia Used Yachts for Sale
Austria Used Yachts for Sale
Dominican Used Yachts for Sale
Bahamas Used Yachts for Sale
Bahrain Used Yachts for Sale
Belarus Used Yachts for Sale
Belgium Used Yachts for Sale
Bolivia Used Yachts for Sale
Bosnia Used Yachts for Sale
Brazil Used Yachts for Sale
Bulgaria Used Yachts for Sale
Canada Used Yachts for Sale
Colombia Used Yachts for Sale
Croatia Used Yachts for Sale
Czechia Used Yachts for Sale
Denmark Used Yachts for Sale
Chile Used Yachts for Sale
Thailand Used Yachts for Sale
Azerbaijan Used Yachts for Sale
China Used Yachts for Sale
Japan Used Yachts for Sale
Egypt Used Yachts for Sale
Estonia Used Yachts for Sale
Finland Used Yachts for Sale
France Used Yachts for Sale
Georgia Used Yachts for Sale
Germany Used Yachts for Sale
Greece Used Yachts for Sale
Hungary Used Yachts for Sale
Iceland Used Yachts for Sale
India Used Yachts for Sale
Iran Used Yachts for Sale
Ireland Used Yachts for Sale
Israel Used Yachts for Sale
Italy Used Yachts for Sale
Jordan Used Yachts for Sale
Kıbrıs Used Yachts for Sale
Kosovoya Used Yachts for Sale
Kuwait Used Yachts for Sale
Lebanon Used Yachts for Sale
Libya Used Yachts for Sale
Liechtenstein Used Yachts for Sale
Lithuania Used Yachts for Sale
Luembourg Used Yachts for Sale
Malaysia Used Yachts for Sale
Malta Used Yachts for Sale
Meico Used Yachts for Sale
Moldova Used Yachts for Sale
Monaco Used Yachts for Sale
Morocco Used Yachts for Sale
Amsterdam Used Yachts for Sale
Netherlands Used Yachts for Sale
New Zealand Used Yachts for Sale
North MacedoniaUsed Yachts for Sale
Norway Used Yachts for Sale
Oman Used Yachts for Sale
Pakistan Used Yachts for Sale
Panama Used Yachts for Sale
Philippines Used Yachts for Sale
Poland Used Yachts for Sale
Portugal Used Yachts for Sale
Qatar Used Yachts for Sale
Romania Used Yachts for Sale
Russia Used Yachts for Sale
Saudi ArabiaUsed Yachts for Sale
Serbia Used Yachts for Sale
Slovakia Used Yachts for Sale
Slovenia Used Yachts for Sale
South Africa Used Yachts for Sale
South Cyprus Used Yachts for Sale
Spain Used Yachts for Sale
Sudan Used Yachts for Sale
Sweden Used Yachts for Sale
Switzerland Used Yachts for Sale
Datca Used Yachts for Sale
Göçek Used Yachts for Sale
Dalaman Used Yachts for Sale
Marmaris Used Yachts for Sale
Fethiye Used Yachts for Sale
Antalya Used Yachts for Sale
Bodrum Used Yachts for Sale
Bosphorus Used Yachts for Sale
istanbul Used Yachts for Sale
Turkey Used Yachts for Sale
Ukraine Used Yachts for Sale
Dubai Used Yachts for Sale
Abu Dhabi Used Yachts for Sale
Bahama Used Yachts for Sale
Bae Used Yachts for Sale
United Arab Emirates Used Yachts for Sale
Uk Used Yachts for Sale
United Kingdom Used Yachts for Sale
Britanya Used Yachts for Sale
America Used Yachts for Sale
Usa Used Yachts for Sale
United States Used Yachts for Sale
Albania Used Boats for Sale
Algeria Used Boats for Sale
Argentina Used Boats for Sale
Sydney Used Boats for Sale
Australia Used Boats for Sale
Austria Used Boats for Sale
Dominican Used Boats for Sale
Bahamas Used Boats for Sale
Bahrain Used Boats for Sale
Belarus Used Boats for Sale
Belgium Used Boats for Sale
Bolivia Used Boats for Sale
Bosnia Used Boats for Sale
Brazil Used Boats for Sale
Bulgaria Used Boats for Sale
Canada Used Boats for Sale
Colombia Used Boats for Sale
Croatia Used Boats for Sale
Czechia Used Boats for Sale
Denmark Used Boats for Sale
Chile Used Boats for Sale
Thailand Used Boats for Sale
Azerbaijan Used Boats for Sale
China Used Boats for Sale
Japan Used Boats for Sale
Egypt Used Boats for Sale
Estonia Used Boats for Sale
Finland Used Boats for Sale
France Used Boats for Sale
Georgia Used Boats for Sale
Germany Used Boats for Sale
Greece Used Boats for Sale
Hungary Used Boats for Sale
Iceland Used Boats for Sale
India Used Boats for Sale
Iran Used Boats for Sale
Ireland Used Boats for Sale
Israel Used Boats for Sale
Italy Used Boats for Sale
Jordan Used Boats for Sale
Kıbrıs Used Boats for Sale
Kosovoya Used Boats for Sale
Kuwait Used Boats for Sale
Lebanon Used Boats for Sale
Libya Used Boats for Sale
Liechtenstein Used Boats for Sale
Lithuania Used Boats for Sale
Luembourg Used Boats for Sale
Malaysia Used Boats for Sale
Malta Used Boats for Sale
Meico Used Boats for Sale
Moldova Used Boats for Sale
Monaco Used Boats for Sale
Morocco Used Boats for Sale
Amsterdam Used Boats for Sale
Netherlands Used Boats for Sale
New Zealand Used Boats for Sale
North MacedoniaUsed Boats for Sale
Norway Used Boats for Sale
Oman Used Boats for Sale
Pakistan Used Boats for Sale
Panama Used Boats for Sale
Philippines Used Boats for Sale
Poland Used Boats for Sale
Portugal Used Boats for Sale
Qatar Used Boats for Sale
Romania Used Boats for Sale
Russia Used Boats for Sale
Saudi ArabiaUsed Boats for Sale
Serbia Used Boats for Sale
Slovakia Used Boats for Sale
Slovenia Used Boats for Sale
South Africa Used Boats for Sale
South Cyprus Used Boats for Sale
Spain Used Boats for Sale
Sudan Used Boats for Sale
Sweden Used Boats for Sale
Switzerland Used Boats for Sale
Datca Used Boats for Sale
Göçek Used Boats for Sale
Dalaman Used Boats for Sale
Marmaris Used Boats for Sale
Fethiye Used Boats for Sale
Antalya Used Boats for Sale
Bodrum Used Boats for Sale
Bosphorus Used Boats for Sale
istanbul Used Boats for Sale
Turkey Used Boats for Sale
Ukraine Used Boats for Sale
Dubai Used Boats for Sale
Abu Dhabi Used Boats for Sale
Bahama Used Boats for Sale
Bae Used Boats for Sale
United Arab Emirates Used Boats for Sale
Uk Used Boats for Sale
United Kingdom Used Boats for Sale
Britanya Used Boats for Sale
America Used Boats for Sale
Usa Used Boats for Sale
United States Used Boats for Sale
E Ticaret Sitesi Adalar
E Ticaret Sitesi Arnavutköy
E Ticaret Sitesi Ataşehir
E Ticaret Sitesi Avcılar
E Ticaret Sitesi Bağcılar
E Ticaret Sitesi Bahçelievler
E Ticaret Sitesi Bakırköy
E Ticaret Sitesi Başakşehir
E Ticaret Sitesi Bayrampaşa
E Ticaret Sitesi Beşiktaş
E Ticaret Sitesi Beykoz
E Ticaret Sitesi Beylikdüzü
E Ticaret Sitesi Beyoğlu
E Ticaret Sitesi Büyükçekmece
E Ticaret Sitesi Çatalca
E Ticaret Sitesi Çekmeköy
E Ticaret Sitesi Esenler
E Ticaret Sitesi Esenyurt
E Ticaret Sitesi Eyüp
E Ticaret Sitesi Fatih
E Ticaret Sitesi Gaziosmanpaşa
E Ticaret Sitesi Güngören
E Ticaret Sitesi Kadıköy
E Ticaret Sitesi Kağıthane
E Ticaret Sitesi Kartal
E Ticaret Sitesi Küçükçekmece
E Ticaret Sitesi Maltepe
E Ticaret Sitesi Pendik
E Ticaret Sitesi Sancaktepe
E Ticaret Sitesi Sarıyer
E Ticaret Sitesi Silivri
E Ticaret Sitesi Sultanbeyli
E Ticaret Sitesi Sultangazi
E Ticaret Sitesi Şile
E Ticaret Sitesi Şişli
E Ticaret Sitesi Tuzla
E Ticaret Sitesi Ümraniye
E Ticaret Sitesi Üsküdar
E Ticaret Sitesi Zeytinburnu
E Ticaret Sitesi Bodrum
E Ticaret Sitesi Marmaris
E Ticaret Sitesi Adana
E Ticaret Sitesi Adıyaman
E Ticaret Sitesi Afyonkarahisar
E Ticaret Sitesi Amasya
E Ticaret Sitesi Ankara
E Ticaret Sitesi Antalya
E Ticaret Sitesi Aydın
E Ticaret Sitesi Bartın
E Ticaret Sitesi Bilecik
E Ticaret Sitesi Bolu
E Ticaret Sitesi Burdur
E Ticaret Sitesi Bursa
E Ticaret Sitesi Çanakkale
E Ticaret Sitesi Çorum
E Ticaret Sitesi Denizli
E Ticaret Sitesi Diyarbakır
E Ticaret Sitesi Düzce
E Ticaret Sitesi Edirne
E Ticaret Sitesi Eskişehir
E Ticaret Sitesi Gaziantep
E Ticaret Sitesi Giresun
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi İstanbul
E Ticaret Sitesi İzmir
E Ticaret Sitesi Karaman
E Ticaret Sitesi Karabük
E Ticaret Sitesi Kastamonu
E Ticaret Sitesi Kırıkkale
E Ticaret Sitesi Kayseri
E Ticaret Sitesi Kırklareli
E Ticaret Sitesi Kırşehir
E Ticaret Sitesi Kocaeli
E Ticaret Sitesi Konya
E Ticaret Sitesi Kütahya
E Ticaret Sitesi Malatya
E Ticaret Sitesi Manisa
E Ticaret Sitesi Mersin
E Ticaret Sitesi Muğla
E Ticaret Sitesi Nevşahir
E Ticaret Sitesi Niğde
E Ticaret Sitesi Ordu
E Ticaret Sitesi Rize
E Ticaret Sitesi Sakarya
E Ticaret Sitesi Samsun
E Ticaret Sitesi Sinop
E Ticaret Sitesi Sivas
E Ticaret Sitesi Tekirdağ
E Ticaret Sitesi Tokat
E Ticaret Sitesi Trabzon
E Ticaret Sitesi Uşak
E Ticaret Sitesi Yalova
E Ticaret Sitesi Yozgat
E Ticaret Sitesi Zonguldak
E Ticaret Sitesi Kuş Adası
E Ticaret Sitesi Göktürk
E Ticaret Sitesi Ömerli
E Ticaret Sitesi Zekeriyaköy
E Ticaret Sitesi Kavacık
E Ticaret Sitesi Adalar
E Ticaret Sitesi Arnavutköy
E Ticaret Sitesi Ataşehir
E Ticaret Sitesi Avcılar
E Ticaret Sitesi Bağcılar
E Ticaret Sitesi Bahçelievler
E Ticaret Sitesi Bakırköy
E Ticaret Sitesi Başakşehir
E Ticaret Sitesi Bayrampaşa
E Ticaret Sitesi Beşiktaş
E Ticaret Sitesi Beykoz
E Ticaret Sitesi Beylikdüzü
E Ticaret Sitesi Beyoğlu
E Ticaret Sitesi Büyükçekmece
E Ticaret Sitesi Çatalca
E Ticaret Sitesi Çekmeköy
E Ticaret Sitesi Esenler
E Ticaret Sitesi Esenyurt
E Ticaret Sitesi Eyüp
E Ticaret Sitesi Fatih
E Ticaret Sitesi Gaziosmanpaşa
E Ticaret Sitesi Güngören
E Ticaret Sitesi Kadıköy
E Ticaret Sitesi Kağıthane
E Ticaret Sitesi Kartal
E Ticaret Sitesi Küçükçekmece
E Ticaret Sitesi Maltepe
E Ticaret Sitesi Pendik
E Ticaret Sitesi Sancaktepe
E Ticaret Sitesi Sarıyer
E Ticaret Sitesi Silivri
E Ticaret Sitesi Sultanbeyli
E Ticaret Sitesi Sultangazi
E Ticaret Sitesi Şile
E Ticaret Sitesi Şişli
E Ticaret Sitesi Tuzla
E Ticaret Sitesi Ümraniye
E Ticaret Sitesi Üsküdar
E Ticaret Sitesi Zeytinburnu
E Ticaret Sitesi Bodrum
E Ticaret Sitesi Marmaris
E Ticaret Sitesi Adana
E Ticaret Sitesi Adıyaman
E Ticaret Sitesi Afyonkarahisar
E Ticaret Sitesi Amasya
E Ticaret Sitesi Ankara
E Ticaret Sitesi Antalya
E Ticaret Sitesi Aydın
E Ticaret Sitesi Bartın
E Ticaret Sitesi Bilecik
E Ticaret Sitesi Bolu
E Ticaret Sitesi Burdur
E Ticaret Sitesi Bursa
E Ticaret Sitesi Çanakkale
E Ticaret Sitesi Çorum
E Ticaret Sitesi Denizli
E Ticaret Sitesi Diyarbakır
E Ticaret Sitesi Düzce
E Ticaret Sitesi Edirne
E Ticaret Sitesi Eskişehir
E Ticaret Sitesi Gaziantep
E Ticaret Sitesi Giresun
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi İstanbul
E Ticaret Sitesi İzmir
E Ticaret Sitesi Karaman
E Ticaret Sitesi Karabük
E Ticaret Sitesi Kastamonu
E Ticaret Sitesi Kırıkkale
E Ticaret Sitesi Kayseri
E Ticaret Sitesi Kırklareli
E Ticaret Sitesi Kırşehir
E Ticaret Sitesi Kocaeli
E Ticaret Sitesi Konya
E Ticaret Sitesi Kütahya
E Ticaret Sitesi Malatya
E Ticaret Sitesi Manisa
E Ticaret Sitesi Mersin
E Ticaret Sitesi Muğla
E Ticaret Sitesi Nevşahir
E Ticaret Sitesi Niğde
E Ticaret Sitesi Ordu
E Ticaret Sitesi Rize
E Ticaret Sitesi Sakarya
E Ticaret Sitesi Samsun
E Ticaret Sitesi Sinop
E Ticaret Sitesi Sivas
E Ticaret Sitesi Tekirdağ
E Ticaret Sitesi Tokat
E Ticaret Sitesi Trabzon
E Ticaret Sitesi Uşak
E Ticaret Sitesi Yalova
E Ticaret Sitesi Yozgat
E Ticaret Sitesi Zonguldak
E Ticaret Sitesi Kuş Adası
E Ticaret Sitesi Göktürk
E Ticaret Sitesi Ömerli
E Ticaret Sitesi Zekeriyaköy
E Ticaret Sitesi Kavacık
E Ticaret Sitesi Adalar
E Ticaret Sitesi Arnavutköy
E Ticaret Sitesi Ataşehir
E Ticaret Sitesi Avcılar
E Ticaret Sitesi Bağcılar
E Ticaret Sitesi Bahçelievler
E Ticaret Sitesi Bakırköy
E Ticaret Sitesi Başakşehir
E Ticaret Sitesi Bayrampaşa
E Ticaret Sitesi Beşiktaş
E Ticaret Sitesi Beykoz
E Ticaret Sitesi Beylikdüzü
E Ticaret Sitesi Beyoğlu
E Ticaret Sitesi Büyükçekmece
E Ticaret Sitesi Çatalca
E Ticaret Sitesi Çekmeköy
E Ticaret Sitesi Esenler
E Ticaret Sitesi Esenyurt
E Ticaret Sitesi Eyüp
E Ticaret Sitesi Fatih
E Ticaret Sitesi Gaziosmanpaşa
E Ticaret Sitesi Güngören
E Ticaret Sitesi Kadıköy
E Ticaret Sitesi Kağıthane
E Ticaret Sitesi Kartal
E Ticaret Sitesi Küçükçekmece
E Ticaret Sitesi Maltepe
E Ticaret Sitesi Pendik
E Ticaret Sitesi Sancaktepe
E Ticaret Sitesi Sarıyer
E Ticaret Sitesi Silivri
E Ticaret Sitesi Sultanbeyli
E Ticaret Sitesi Sultangazi
E Ticaret Sitesi Şile
E Ticaret Sitesi Şişli
E Ticaret Sitesi Tuzla
E Ticaret Sitesi Ümraniye
E Ticaret Sitesi Üsküdar
E Ticaret Sitesi Zeytinburnu
E Ticaret Sitesi Bodrum
E Ticaret Sitesi Marmaris
E Ticaret Sitesi Adana
E Ticaret Sitesi Adıyaman
E Ticaret Sitesi Afyonkarahisar
E Ticaret Sitesi Amasya
E Ticaret Sitesi Ankara
E Ticaret Sitesi Antalya
E Ticaret Sitesi Aydın
E Ticaret Sitesi Bartın
E Ticaret Sitesi Bilecik
E Ticaret Sitesi Bolu
E Ticaret Sitesi Burdur
E Ticaret Sitesi Bursa
E Ticaret Sitesi Çanakkale
E Ticaret Sitesi Çorum
E Ticaret Sitesi Denizli
E Ticaret Sitesi Diyarbakır
E Ticaret Sitesi Düzce
E Ticaret Sitesi Edirne
E Ticaret Sitesi Eskişehir
E Ticaret Sitesi Gaziantep
E Ticaret Sitesi Giresun
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi Hatay
E Ticaret Sitesi İstanbul
E Ticaret Sitesi İzmir
E Ticaret Sitesi Karaman
E Ticaret Sitesi Karabük
E Ticaret Sitesi Kastamonu
E Ticaret Sitesi Kırıkkale
E Ticaret Sitesi Kayseri
E Ticaret Sitesi Kırklareli
E Ticaret Sitesi Kırşehir
E Ticaret Sitesi Kocaeli
E Ticaret Sitesi Konya
E Ticaret Sitesi Kütahya
E Ticaret Sitesi Malatya
E Ticaret Sitesi Manisa
E Ticaret Sitesi Mersin
E Ticaret Sitesi Muğla
E Ticaret Sitesi Nevşahir
E Ticaret Sitesi Niğde
E Ticaret Sitesi Ordu
E Ticaret Sitesi Rize
E Ticaret Sitesi Sakarya
E Ticaret Sitesi Samsun
E Ticaret Sitesi Sinop
E Ticaret Sitesi Sivas
E Ticaret Sitesi Tekirdağ
E Ticaret Sitesi Tokat
E Ticaret Sitesi Trabzon
E Ticaret Sitesi Uşak
E Ticaret Sitesi Yalova
E Ticaret Sitesi Yozgat
E Ticaret Sitesi Zonguldak
E Ticaret Sitesi Kuş Adası
E Ticaret Sitesi Göktürk
E Ticaret Sitesi Ömerli
E Ticaret Sitesi Zekeriyaköy
E Ticaret Sitesi Kavacık
E Ticaret Sitesi Denizli
[url=https://e-ticaretistanbul.blogspot.com]E Ticaret Sites
#1483 | Keltec p50 for sale dnia marzec 26 2023 11:22:04
I feel nice about it and love learning more about this topic. <a href="https://qualityarmz.com/keltec-p50-keltec-p50/">Keltec p50 for sale</a> very interesting, thanks to the author for sharing.
#1484 | momn dnia marzec 27 2023 02:29:07
Heya this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I&#8217;m starting Marcy Renik
#1485 | majortotosite dnia marzec 27 2023 08:22:04
I was impressed by your writing. Your writing is impressive. I want to write like you.https://majortotosite.org/ I hope you can read my post and let me know what to modify. My writing is in I would like you to visit my blog.
#1486 | mymromarts dnia marzec 27 2023 08:27:17
The <a href="https://www.mymromarts.com/upgrade-your-engine-power-with-a-2007-toyota-camry-alternator">DR44g alternator</a> is a two wire Alternator with a built-in regulator. Well, really three wire but the third wire is not needed if adapting this alternator into another vehicle.
#1487 | asgkwkel23534 dnia marzec 28 2023 12:03:27
Many naturalistas have espoused the benefits of using clays to treat and cleanse natural hair, often recommending it as a clarifying alternative to shampoo.
<a href="https://www.ssgmv4.com" rel="nofollow ugc">&#54620;&#44397;&#50556;&#46041;</a> [img][/img]
#1488 | asdasd dnia marzec 28 2023 12:09:37
"Pretty! This has been an extremely &#54620;&#44397;&#50556;&#46041;
#1489 | &#53664;&#47116;&#53944; dnia marzec 28 2023 16:50:30
&#53664;&#47116;&#53944; https://torrentwang.net/ "Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I am waiting for your next write ups thanks once
again."
[https://torrentwang.net/]https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/
https://torrentwang.net/[/https://torrentwang.net/]
#1490 | james dnia marzec 29 2023 05:43:20
Useful information shared. I am very happy to read this article. thanks for giving us nice info. Fantastic walk-through. I appreciate this post. &#48512;&#52380;&#53664;&#45797;&#51060;
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


43,645,358 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.